Vandaag is er weer een nieuwe maand aangebroken. Tijd dus voor een nieuwe column van onze sportmasseur Jos, ditmaal verhaalt hij over de scheenbeschermer.

De scheenbeschermers zijn waarschijnlijk de artikelen die de meeste blessures bij voetbal en andere bal/contact sporten voorkomen.

Iedere wedstrijd en training doen ze hun werk en daarom zijn het misschien wel de goedkoopste artikelen met het meeste effect

DE SCHEENBESCHERMERS DIENEN TIJDENS DE WEDSTRIJDEN ALTIJD GEDRAGEN TE WORDEN

De scheenbeschermers zijn verkrijgbaar in diverse kleuren en materialen en worden gedragen onder de voetbalsokken.

Ondanks het feit dat ze in diverse soorten voorkomen hebben  ze een ding gemeen:

Het beschermen van de scheenbenen van de sporter.

Het scheenbeen wordt beschermd tegen de trappen en botsingen die tijdens een wedstrijd of training plaats vinden.

Het beste is om op jonge leeftijd te beginnen met het dragen van de scheenbeschermers. Dit om gewenning te krijgen en om te voorkomen dat er op jonge leeftijd ernstige blessures ontstaan.

Draag de scheenbeschermers niet alleen tijdens de wedstrijden, maar ook tijdens de trainingen. Een ongeluk zit in een klein hoekje en je zult er versteld van staan hoeveel spelers er geblesseerd raken op de trainingen.

Als de scheenbeschermers aangeschaft worden, ervaar dan de pasvorm en zorg dat ze niet te groot of te klein zijn.

Als onderhoud de scheenbeschermers regelmatig wassen, 30 graden of handwas.

De tijd van “De Harde Jongens” voetballen zonder scheenbeschermers met afgezakte voetbalsokken is verleden tijd. Dat was vroeger. Tegenwoordig zijn we voorzichtiger met ons lichaam, want na een actieve periode als sporter willen we ook nog graag in goede gezondheid als passieve sporter deel uit maken van de sportvereniging.

Jos Tuns Sportmasseur

PS. Heb je weleens moeite met het aanbrengen van een pleister? Bekijk dan de Pleisterkaart en breng op verantwoorde en juiste wijze een pleister aan in de toekomst.