Een veel voorkomend verschijnsel in het voetbal is de elleboogstoot. Soms benoemd als klap of als losrukken en vaak aanleiding tot discussie. Studio Voetbal had zelfs de rubriek ‘Elleboog van de week’, Jos Tuns bespreekt deze keer de gevolgen van een elleboogstoot.

De Elleboogstoot

De elleboogstoot is in het huidige voetbal bijna een algemeen voorkomend verschijnsel. Althans dat vind een groot aantal toeschouwers en voetballers.

Of er nu gespeeld wordt in een lagere klasse of tijdens een interland, de elleboogstoot komt bij beiden voor. Niet dat iedere elleboogstoot met opzet uitgedeeld wordt, als je hem ontvangt, dan doet het er ook niet toe of hij met opzet of per ongeluk uitgedeeld werd. De gevolgen van een elleboogstoot kunnen verschillen van een zere plek tot een hersenschudding, gebroken jukbeen e.d.

Als ik kijk naar het elftal kijk waar ik als sportmasseur/verzorger probeer de spelers fit aan de wedstrijd te krijgen, dan gebeurt er op dit niveau  ook het nodige met de elleboog. Om gelijk een oordeel te geven over een blessure is hierbij heel moeilijk. Heb je gezien hoe de blessure is ontstaan en welke informatie ontvang je van de speler/mede spelers. Vaak is de plaats waar de elleboogstoot gegeven werd “doodgeslagen” en komt pas later de echte pijn naar boven.

Als de speler een elleboogstoot tegen z’n hoofd krijgt, dan is er voor de sportmasseur /verzorger over het algemeen werk aan de winkel. Hij dient dan zeker goed contact met de speler te maken en daar de nodige tijd voor te nemen. Is de speler suf, vergeetachtig of ziet hij slecht laat hem dan stoppen met de wedstrijd. Pas als alle symptomen verdwenen zijn mag hij weer verder spelen. Blijf  bij het slachtoffer en stel hem gerust. Aan het slachtoffer kun je ook een aantal eenvoudige en duidelijke vragen stellen.

Door de Hersenstichting Nederland zijn in samenwerking met het NOC/NSF en de KNVB een folder uitgegeven met nuttige informatie. Deze folders zijn op te vragen bij het regio kantoor van de KNVB en is hier te downloaden.

Als de symptomen verergeren en bij twijfel altijd het slachtoffer naar een arts sturen.

Jos Tuns Sportmasseur