De competitie start weer over een paar weken. Tijd voor een column van Jos, ditmaal over een belangrijk onderdeel van het tenue dat we altijd dragen, maar waar we nooit bij stilstaan.

Voetbalkousen

Dat deel van het voetbaltenue,  waarachter de scheenbeschermer schuil gaat en waarmee veel voetballers voor en na de wedstrijd een “gevecht” mee hebben.

Voor de wedstrijd om ze zo comfortabel mogelijk aan te hebben met eronder de scheenbeschermers en na de wedstrijd om ze om te draaien zodat ze klaar zijn om in de wasmachine te verdwijnen. Als de kousen aangeschaft worden let er dan goed op dat ze niet te groot zijn. Dit om de vorming van blaren te voorkomen en dat ze niet te klein zijn, om afknelling van de kuiten te voorkomen.

Nadat de scheenbeschermers bevestigd zijn, de voetbalkousen aandoen en aan de bovenzijde van de scheenbeschermers KAN men kousophouders van klittenband doen, om te voorkomen dat de kousen gaan zakken.

Om te voorkomen dat de kousen afzakken kan men ook de sokkentape gebruiken. Doe dit niet met sporttape of stukjes veter/verband, want dan wordt de doorbloeding verhindert. Naast een verminderde doorbloeding is de kans op kramp ook aanwezig. In verband met de hygiëne, de voetbalkousen na elke training/wedstrijd wassen.

Als de voetbalkousen beschadigd zijn, schaf dan nieuwe aan, want gestopte voetbalkousen veroorzaken meestal blaren.

Omdat de voetbalkousen vaak grofmazig zijn, is het aan te raden om onder de voetbalkousen sokken te dragen die fijnmazig zijn, dit om blaren te voorkomen

Jos Tuns Sportmasseur

jostunsmasseur@zeelandnet.nl