Het is zondagmorgen 3 maart 8:15 en ik schrijf de poortbrief voor de aanstaande thuiswedstrijd tegen VV Arnemuiden. Alhoewel ik gisteren maar een paar biertjes heb gedronken in Bergen op Zoom, zit ik hier met een enorme kater. Na de wedstrijd tegen Hellevoetsluis, waarin we een hoog niveau haalden, was ik vol vertrouwen dat we een overwinning gingen boeken in de uitwedstrijd tegen SV MOC’17. Na een aardige start met een paar kansen, werd het toch een andere wedstrijd, die in balans was met 2 ploegen die het allebei niet echt verdienden om te winnen. MOC’17 was wel een stuk beter dan in de thuiswedstrijd, met 2 absolute sterspelers, nr. 21 Tom Sanen en nr. 10 Joshua Becht. Deze 2 spelers behoren tot de beste van de 2e klasse en hebben een enorme invloed op MOC’17. Het werd uit het niets 1-0 in de 82e minuut, dan denk je “het zal toch niet”. In de blessuretijd maakt Aron Wattel de 1-1 en we vierden dit. In de 95eminuut valt alsnog de 2-1 na een persoonlijke fout van ons. De anticlimax is groot. De stand op de ranglijst is niet verbeterd. We moeten de scherven bij elkaar rapen en vooruit kijken. Er zijn nog 8 wedstrijden te spelen en we krijgen nog de kans tegen bijna alle concurrenten.

Te beginnen tegen Arnemuiden. Ik zal ermee beginnen om alle Arnemuidenaren een veer in de kont te steken, door te zeggen dat de VV Arnemuiden een parel in het Zeeuwse voetbal is. Gezien de historie, de spelers die er door de tijden afgeleverd zijn en de beleving en uitstraling. Als ik aan Arnemuiden denk, kan ik verschillende dingen opnoemen. Ik hoef alleen de naam van Jan Poortvliet op te schrijven, of Jean Paul van Hecke die bij Brighton and Hove Albion basisspeler is in de Premier League, of zijn broer Klaas van Hecke die rechtsback van Kloetinge is. Ik zou nog meer namen op kunnen noemen uit de gouden jaren, maar we staan zaterdag ook in het heden tegenover een aantal spelers die naam gemaakt hebben. Joan van Belzen is op zijn 41e weer opgetrommeld, hij heeft op hoog niveau gekeept. Ronaldo Meijer speelde voorheen bij Kloetinge en was daar uitblinker. Huib van Hecke, broer van, kwam uit in de 3e divisie met VV Goes.

De trainer van Arnemuiden is mijn vriend Alexander van Keulen, wij delen een aantal passies op verschillende vlakken: voetbal, marathons en nog een liefhebberij. Alexander heeft zijn contract inmiddels toch verlengd, een verhaal dat voor de buitenwacht wat vreemd overkomt, maar het ware verhaal erachter weet ik nog niet. Ik heb Alexander 2 jaar als trainer op Seroos meegemaakt, met als hoogtepunt het behalen van de nacompetitie voor promotie naar de 1e klas. In Kinderdijk gingen we ten onder tegen De Zwerver met een excellerende Wesley Kassels.

Op basis van de uitwedstrijd, vond ik Arnemuiden in defensief opzicht bijzonder kwetsbaar, maar wij nog meer. 10-1 verliezen van Oostkapelle krijg je niet meer uit de geschiedenisboeken. Vandaag is weer een andere dag.

Renco Francke

De Pupil van de Week is deze week Sebastian Duijts.