Het jaar 2022 is inmiddels in november beland en we zijn in de gelukkige omstandigheid dat er een thuisduel in de competitie op het programma staat. We spelen tegen VV Arendskerke, zoals we dat vorig jaar ook deden. Vorig jaar degradeerde Seroos troosteloos door met 9 punten onderaan te eindigen; Arendskerke eindigde op een 12e plaats met 22 punten en was veroordeeld tot het spelen van nacompetitie voor lijfsbehoud. Daarin was in de 1e wedstrijd Luctor-Heinkenszand te sterk en zo degradeerde de dorpsclub na drie jaar terug naar de 3e klas, hierbij aangetekend dat de eerste twee seizoenen niet uitgespeeld zijn.

Dit seizoen hopen ze bij Arendskerke om bovenin mee te draaien, maar de start is wisselvallig; er werd begonnen met twee overwinningen op respectievelijk Patrijzen en Veere, maar daarna werd er twee keer verloren. De verliespartij tegen VC Vlissingen was tegen een sterkere ploeg dan dat Seroos tegen heeft gespeeld, de nederlaag tegen Dauwendaele kan gebeuren. Afgelopen zaterdag werd er met 4-1 gewonnen van het nog puntloze Lewedorpse Boys. Harinck was invaller en doelpuntenmaker.

Zo heeft Serooskerke dit seizoen een betere start dan Arendskerke, terwijl vorig jaar het verschil in punten vrij groot was. Arendskerke is ten opzichte van vorig seizoen niet noemenswaardig gewijzigd; Serooskerke is zichtbaar versterkt met Ruben Hollemans en de van een blessure teruggekeerde Bjorn Francke. Trainer Cees Houtepen drukt zijn stempel en dat is merkbaar. Bij Arendskerke is Kees Westerweele de trainer. Hij wordt weleens mister RCS genoemd. Kees en Cees zijn trouwens ook allebei trainer van RCS geweest.

Vorig seizoen wonnen we thuis met 2-1 van Arendskerke en uit verloren we na een gedenkwaardige wedstrijd. In één van onze laatste kansen van het seizoen overleefden we de beginfase miraculeus met onder andere een gemiste strafschop en kwamen tegen de verhouding in op 0-2, daarna was van controle geen enkele sprake en verloren we met 4-2, na een wedstrijd waarin we nooit de veldbezetting en dekking op orde hadden. Jasper Westplate scoorde ongehinderd van afstand, terwijl wij zijn kwaliteiten daarin kennen. Michiel Harinck miste eerst een strafschop, maar mocht in de 2e helft ongehinderd scoren. Dit jaar komen wij echter beter voor de dag. Als Arendskerke thuis speelt op het eigen kunstgras, proberen ze vanuit de verdediging een verzorgde opbouw te spelen, dit gaat wel vrij stroperig. In de wedstrijd op Noordhout was van opbouw weinig sprake.

Afgelopen zaterdag hebben we 1-1 tegen Dauwendaele gespeeld en in de 1e helft heb ik het hoogste niveau veldspel gezien van dit seizoen, zowel aan Seroos als aan Dauwendaele zijde. Beide ploegen speelden de opbouw via vaardige middenvelders waarbij Nigel Lord van Dauwendaele er nog bovenuit stak. In de rust werden er wat tactische omzettingen gedaan waardoor de ruimtes om te voetballen een heel eind weg waren en de 2e helft was dan ook van een veel minder niveau. 13 punten uit 5 wedstrijden is heel goed. 3 erbij morgen zou nog beter zijn.

Renco Francke