Na een week zonder verslag is het weer zover. Een feest van bijzaken en ook nog een beetje voetbal. Vorige week wonnen we 4-0 van onze angstgegner Zeelandia 7. Hoewel ze dit keer al een positiespel met hesjes stonden te doen voor wij nog maar op het veld stonden, klonk er geen Champions League anthem na de wedstrijd. Dit werd gevierd met een etentje bij de Gasterij. Of er nog iets gedronken is die avond is onbekend.

Vandaag was het tijd voor de Noormannen uit. Op Seroos waaide het maar een beetje. Op een ander veld zagen we Dielefred met bal en al het goal in waaien bij een corner, dus dat beloofde veel goed voor Wasschappel. Ter voorbereiding hadden we gelukkig de cursus Wasschappels in 190 seconden gevolgd. Ook in Westkappel waaide het. Gelukkig hoefden we niet op de fiets. Wie het wel goed weer vond om te gaan fietsen was onze keeper Yoeri. Hij deed mee aan een wielrenwedstrijd in Kruiningen of all places. Daarom moest Mark als langste veldspeler maar op goal. Dat moest geen probleem zijn, want de Noormannen hadden een doelsaldo van -71 na 13 wedstrijden. Wij passen ons altijd aan aan het niveau van de tegenstander, dus dat werd wel een probleem.

Peer en Ruud waren afwezig, dus kreeg Rensch de regenboogband toegeworpen. Hij wilde liever de andere band, maar de KNVB verplicht het nu eenmaal. Wie de afgelopen tijd het nieuws heeft gevolgd, zal het niet verbazen dat onze geplande oefenwedstrijd in Oeganda is afgelast. Dat de Noormannen terecht onderaan staan met 87 tegengoals werd al snel duidelijk. Na 53 seconden stond de 0-1 op het scorebord. Jajaja we waren de hoofdact onder de vuurtoren. Lex stuurde Jur diep en die maakte het makkelijk af. Hierna hadden we wat kansen, maar door de wind en het veld was het spel vrij droevig. Het veld was heuvelachtig en kruidenrijk, waardoor er allerlei zeldzame diersoorten als patrijzen en bunzings leven. Op de bank waren we als geblesseerde spelers met zwakke knieën en enkels vooral blij dat we niet in dit ecosysteem hoefden te spelen. Ook de Noormannen kregen wat kansjes, maar Mark zette overal zijn lange armen achter.

In de 37e minuut viel dan toch de 0-2. De man die al afgeschreven was voor de topscorerstitel is weer helemaal terug. Zoals een echte spits stond hij precies op de goede plek om een rebound binnen te tikken. Niet veel later werd het weer 1-2. Een voorzet werd goed binnen gekopt. Aanvoerder Rens riep op sarcastische toon: Nu wij weer. Dit werkte helaas niet heel overtuigend, want na de rust ging alles mis. Eerst was het tijd voor de culinaire kantinetest. Olivier ging voor een broodje kroket met koffie. Een ideale combinatie, want zo kun je de kroket lekker in de koffie soppen. De broodjes waren goed, vers van de bakker. Terwijl we deze broodjes bestelden konden we vanuit de kantine zien hoe Mark een lage voorzet totaal miste. Op een of andere manier kreeg een tegenstander de bal bij de tweede paal van een halve meter naast. Dit is was nog maar een waarschuwing, want niet veel later ging het alsnog volledig mis. Door een blunderfestijn werd het 2-2.

We waren geslagen, wie kon ons nog redden, wie kon dat beetje extra brengen? Als de nood het hoogst is, komt de redding spontaan het sportpark opgereden. Leider Jelle mocht iets eerder weg van zijn werk en kwam zijn functie van clubarts die hij volgens voetbal.nl heeft uitoefenen. Hij zag dat ’t niet veel soeps was op het veld. Laat hij nou net toevallig een paar voetbalschoenen in zijn auto hebben liggen. Met een sprint die hij op het veld nog nooit getrokken heeft rende hij naar de auto. Misschien dat hij de beelden hiervan zelf uit het verslag censureert, maar het was indrukwekkend. Zo stond hij met nog een kwartier te gaan klaar om zijn team te redden.

Hierbij moet wel vermeld worden dat we ondertussen 2-5 voor stonden. Waar in de eerste helft elke pass op de helft van de tegenstander onterecht afgevlagd werd, werd er nu helemaal niet meer gevlagd. The candyman maakte de 2-3, waarbij er nog discussie was via wie de bal voor zijn voeten kwam. Daarna draaide Jur goed weg en met een geweldig afstandsschot maakte hij 2-4. Daarna maakte Niels zijn hattrick compleet, dit keer meters buitenspel. Jur wilde ook een hattrick maken, maar werd ineens gewisseld voor Jelle. Pas toen we hem beloofden één ding in het verslag te zetten wilde hij het veld verlaten. Dus hier komt ie: Jur was bij vijf goals betrokken. Of hij de tegengoals ook meetelt weet ik niet.

Jelle blonk meteen uit. Hij liet zich als spits regelmatig terugzakken op het middenveld, waar hij met mooie passjes en loopacties het spel verdeelde. Uiteindelijk kreeg hij ook nog een mooie kans. Een bal werd net buiten de 16 teruggetrokken. Jelle nam de bal in één keer op de pantoffel. Als het niet gewaaid had, was dit een wereldgoal geweest. Nu eindigde de bal helaas in de bossen en doet Jelle nog steeds mee voor de felbegeerde Marvin Etsburg Trofee. We waren weer behoorlijk matig, maar we hebben wel gewonnen. Dit werd gevierd met een klein biertje en een paar nummers van het Wasschappels Kwartet. Volgende week om 12:30 wacht de grote derby tegen Domburg. Dit is niet alleen een rivaal, maar ook een concurrent op de ranglijst. De lokale veiligheidsdriehoek heeft al gemeld dat uitsupporters vanwege de veiligheid niet welkom zijn. We hopen in ieder geval op een verslag met meer dan alleen een recept voor appeltaart.