Op dit moment absoluut nog onmisbaar tijdens de training of wedstrijd, de bidon. Je waterhuishouding op orde houden is belangrijk, zeker met hoge temperaturen. Jos vertelt je er meer over.

De bidon of anders gezegd de waterfles is in het voetbal en in tal van andere sporten een normaal verschijnsel geworden. In mooie kleuren, al dan niet voorzien van reclame opschriften worden ze door de verzorgers in speciale draagkratjes meegenomen naar de wedstrijden. Dit is voor de sporter een goede zaak omdat hij op deze manier zijn vochthuishouding op peil kan houden.

Tijdens het sporten wordt er veel vocht gebruikt om het lichaam op een goede temperatuur te houden en dit gebeurt door te gaan zweten. Doordat het lichaam vocht verliest wordt het prestatievermogen verminderd. Het verlies van een halve liter vocht geeft al prestatievermindering. Door deze prestatievermindering wordt de concentratie minder en de kans op blessures vergroot.

Daarom is het ook raadzaam om zeker voor de wedstrijd en tijdens de rust te drinken. Aan het drinken voor en tijdens de wedstrijd dient zeker extra aandacht gegeven te worden bij hoge temperaturen. Raadzaam is het dan om voor de wedstrijd een kopje bouillon te nemen.

In overleg met de scheidsrechter kan er dan besloten worden om een drinkpauze in te lassen. Het beste is om dan gewoon water te drinken. Dit wordt namelijk door het lichaam het snelst en het best opgenomen. Als de bidons niet goed gereinigd worden kunnen er besmettingen ontstaan doordat er “oud water” in de bidons achterblijft. Dit is weer een bron voor infecties.

De verzorger dient er daarom zorg voor te dragen dat de bidons na gebruik gereinigd worden. Dit reinigen kan eenvoudig door ze met heet water af te spoelen of met een wasprogramma  in een afwasmachine te laten meedraaien.

Als er in de bidons andere vloeistoffen dan water gedaan worden kan er een soort aanslag in de bidons komen. Deze aanslag is eenvoudig te verwijderen door in de bidon een tablet voor het reinigen van een kunstgebit te doen. Hierna dient de bidon goed nagespoeld te worden.

Jos Tuns Sportmasseur
jostunsmasseur@zeelandnet.nl