Al eerder werd bekend dat Gerrit Petersen Serooskerke na dit seizoen gaat verlaten. Vanwege het Corona-virus wordt het 3-jarig samenwerken op een wel heel vervelende manier ten einde gebracht. Hoe dan ook zal er op een later tijdstip een waardig afscheid gaan plaatsvinden. Nu kan hij alvast zelf een klein zegje doen over de afgelopen drie jaar, maar ook over de toekomst! Hans nomineerde Gerrit namelijk voor een top 3 adviezen, die hij die club wilt meegeven.

Vooraf zegt Gerrit het volgende: “Na alle leuke verhalen in de top 3, over voornamelijk mooie momenten in de historie van deze mooie club, heeft Hans me uitgedaagd met een top 3 adviezen. Dit zal een nieuw beeld opleveren, aangezien een hoofdtrainer altijd passant is bij een club. “Bedankt Hans voor deze uitdaging, die ik graag aanga. Voordat ik de top 3 vrijgeef, wil ik eerst de club bedanken voor de kans die ik heb gekregen om 3 jaar geleden hoofdtrainer te worden op een mooi niveau. Als opdracht kreeg ik mee om, met het liefst mooi/herkenbaar voetbal, een stabiele tweedeklasser te blijven. Met vallen en opstaan denk ik dat we aan deze opdracht hebben voldaan. Mijns inziens staat er nu een groep die de komende jaren niet in de problemen hoeft te komen en met wat versterking in de breedte ook kans maakt op een niveau hoger. Is dit allemaal mijn verdienste? Nee, zeker niet. Er staat een groep met veel spelers die al lang samen spelen. Ook worden ze allemaal een beetje ouder, dit zorgt voor een natuurlijke groei van niveau. Verder zijn er kwalitatief betere spelers bijgekomen. Ook speelt het tweede op een goed niveau waardoor de aansluiting goed is. Mijns inziens hebben we dit bereikt door een prima samenwerking met bestuur, TC (Kees, Henk en Hans) en de begeleiding rondom de teams (Jacco trainer A-junioren, Lieven trainer tweede, Nicky, Arold, Ruud, Jos en Han). Ik wil jullie hier alvast voor bedanken, maar we doen dit zeker ook nog een keer persoonlijk. Dit geldt ook voor alle andere prettige mensen binnen deze gezellige club.”

“Op naar de top 3 van de adviezen, het zijn ideeën die we de afgelopen 3 jaar wel vaker hebben gedeeld. Het is meer een stip aan de horizon waar je naar toe zou kunnen werken, om de doelstelling van een stabiele tweedeklasser te blijven handhaven en als club over te blijven in de regio.”

Advies 1: “Upgraden van de accommodatie (velden, kantine, kleedruimte en tribune). Vooral het sproeien van de velden is mijns inziens goed terug te verdienen door een aantrekkelijke voorbereiding, waardoor je kosten van sproeien voor een groot gedeelte kan terugverdienen.  Kwalitatief goede spelers zijn te beïnvloeden met doekoe en luxe. Het maakt de club aantrekkelijker.”

Advies 2: “Zorg voor verdere stabiliteit op voetbalniveau door heel de vereniging, vooral de oudere jeugd speelt op een te laag niveau ten opzichte van de senioren. Wil je een stabiele tweedeklasser zijn, dan moet de club daarop ingericht zijn. Een goede lichting moet een stapje hogerop zijn, een minder jaar mag maximaal 1 jaar terugvallen naar de derde klas. Fusie met Veere lijkt mij noodzakelijk en ook investeren in jeugdtrainers. Ook zorgen voor een goede mix van leeftijden binnen de selecties.”

Advies 3: “Hou vooral het gezicht van een mooie dorpsclub vast en probeer het voetbal van het vlaggenschip aantrekkelijk te houden voor de supporters (voetbal met inzet en doelpunten). Het zou heel mooi zijn als Serooskerke “het Kloetinge van Walcheren” kan worden.”

“Mijns inziens zit de vereniging op een kantelpunt waarin er een keuze gemaakt moet worden welke kant het op gaat. Als je kijkt naar alle verenigingen op Walcheren kijkt, hebben we een kleine voorsprong bij de senioren (tenslotte zijn Vlissingen en ZM aan een mindere periode bezig), maar wel een achterstand bij de jeugd ten opzichte van ZM. Ik ben echt benieuwd welke club op Walcheren het heft in handen gaat nemen. Financiën blijven natuurlijk een groot goed om het doel te bereiken. Hoe de toekomst van de club er ook uit gaat zien, het zal mijn herinneringen aan de club niet veranderen. Een club die alles heeft. Ook wat betreft de normen en waarden van het leven, wat ik ook erg belangrijk vind.”

Tot slot tijd voor de nominatie van Gerrit: Het lijkt mij mooi, als Lieven ook afscheid neemt met zijn top 3 van evenementen waaraan hij binnen de vereniging, al dan niet met wisselende resultaten, heeft deelgenomen.”