Serooskerke 1 is dit jaar bij het bekertoernooi ingedeeld in een poule met drie teams uit Rotterdam. Na een flinke afstraffing tegen zondag eersteklasser Spartaan ’20 (1-7) op sportpark Noordhout, was het zaak om deze week iets recht te zetten. Met de bus reisden we in een kleine twee uur af naar voetbalvereniging COAL (zondag 2deklasse). COAL won vorige week uit bij Charlois (zaterdag 2deklasse) met 3-6. Om een kans te maken op de tweede plaats in de poule, er vanuit gaande dat het sterke Spartaan alles wint, was het van groot belang om vandaag te winnen.

We begonnen met een achterhoede van Jasper, Alex, Jorden en Robbie. Het middenveld werd gevormd door het duo Beaudoin en Bjorn in een meer verdedigende rol en Sil met de punt naar voren. De dreiging naar de goal moest worden verzorgd door Aron, Dennis en Tiemen. Een opvallend detail is dat onze aanvoerder Jeffry Poppe op de bank mocht plaatsnemen. Wellicht kreeg hij van onze trainer nog wat extra tijd om bij te komen van zijn huwelijk in Florence (zie voorgaand verslag).

Op een mooi groen veld met ietwat lang gras begon Serooskerke wat slap aan de wedstrijd. De eerste tien minuten van een wedstrijd moeten de mannen bijna altijd nog even wakker worden. Een punt van kritiek waaraan zeker gewerkt moet worden.

Gelukkig voor Seroos kreeg COAL het niet voor elkaar om in deze fase toe te slaan en konden de boys zich in de wedstrijd spelen. Zowel de verdediging als het middenveld en de aanval wisten zich vooral verdedigend sterk neer te zetten. COAL moest veelal op de lange bal spelen, die vaak werd onderschept door een sterk spelende Alex of Jorden. Serooskerke kon op deze manier aan aanvallen denken en creëerde wat kleine kansen. Na een pass van Sil richting de spitsen, waarbij Tiemen in buitenspel positie de bal liet lopen en op die manier niet deelnam aan het spel, kon Dennis de keeper omspelen en scoorde hij de 0-1. De scheidsrechter negeerde in deze aanval zijn grensrechter die Tiemen voor buitenspel afvlagde, wat voor veel kritiek zorgde vanaf COAL zijde. Na deze goal was COAL het even kwijt, had Serooskerke het overwicht en liep de rechtsback bijna tegen een rode kaart aan. Met gestrekt been kwam hij hard in op Bjorn, die gelukkig niet vast stond. De scheidsrechter vond het geel waard, waar veel supporters en spelers toch ook wel begrip hadden gehad voor een andere kleur. Een aantal minuten later werd dezelfde speler op een andere manier gestraft, toen hij een voorzet van Tiemen met volle overtuiging per ongeluk tegen de touwen van zijn eigen doel werkte. De thee werd gedronken met een 0-2 voorsprong.

In de eerste fase van de tweede helft ging het spel gelijk op. COAL werd een paar keer gevaarlijk, maar stuitte op onze keeper Jordi. Hij hield ons met sterk keeperswerk op de been met als belangrijkste redding een 1 op 1 situatie waarbij hij zijn rechtervoet op het juiste moment uitstak. Omdat COAL meer ruimte weg gaf om kansen te kunnen creëren, kon Serooskerke gevaarlijk worden vanuit de counter. Met bij vlagen erg zorgvuldig spel, werden goede kansen vaak om zeep geholpen door een slechte eindpass of matige afronding.  De 0-3 die al eerder had kunnen vallen viel uit een afgeslagen aanval, waarbij de bal uit het niets voor de voet van Tiemen kwam. Met een droge schuiver in de hoek bekroonde hij een sterke wedstrijd met een doelpunt. In de slotfase van de wedstrijd werd het voor het met tien man spelende COAL (rode kaart) nog iets erger toen Aron vanuit een prachtige aanval het net vond. Voorafgaand aan zijn goal was een prachtige actie van Dennis die zijn directe tegenstander omspeelde en op de lijn van de penaltystip Bjorn vond. Bjorn kon voor eigen succes gaan, maar koos voor een subtiel balletje achter standbeen naar Aron die niet twijfelde 0-4.

Al met al een sterke pot en een terechte uitslag voor Serooskerke. Op de terugweg werd het feest uiteraard gevierd met muziek en een biertje in de bus en later zelfs nog in een kleedkamer van Serooskerke.

Volgende week spelen wij tegen Charlois, de linksback van deze wedstrijd zal het verslag schrijven. Als Spartaan ’20 van COAL weet te winnen hebben we kans om door te gaan in het bekertoernooi. Tot dan!