Terwijl de laatste deals nog afgerond worden op de deadline day van het amateurvoetbal, heeft het vijfde alweer de beste deal te pakken. Onze zakelijke leider Jelle presenteerde deze keer geen nieuwe spelers, maar had zaken gedaan met de Dikke Buuken. We zouden een oefenwedstrijd spelen en als het vijfde dan een verslag zou maken, zouden we na de wedstrijd kipcorns en mexicano’s krijgen voor de culinaire rubriek. Nou zijn we al jaren groot voorstander van kipcorns en mexicano’s (kantinecommissie, maak aantekeningen!) dus de deal was snel gesloten.

In de eerste helft leek het er op dat het een puur culinair verslag zou gaan worden. Beide teams stonden verdedigend goed en er gebeurde niet veel bijzonders. Candy miste twee grote kansen en aan onze kant hield keeper Mathijs ook schoon. De grote uitblinker was Rensch, die in wandeltempo slim kappend en draaiend het middenveld domineerde als Pirlo. Iets voor de rust kwam Sylvano goed door op de rechterflank. De spitsen schreeuwden al om een voorzet, maar hij knalde de bal zelf bij de eerste paal binnen.

Na de rust ontpopte zich nog een sterspeler. Ondanks dat hij weer een heel seizoen niet had gescoord, liep Jelle de Marvin Etsburgtrofee mis. Dat eerste is niet heel bijzonder: De 60 minuten die hij tegen de Dikke Buuken maakte, waren er meer dan zijn totaal van het hele seizoen. Vandaag blonk hij uit als aanspeelpunt rond de middellijn, om dan vervolgens steeds Candy met geweldige steekpasses diep te sturen. Een goed uitgespeelde aanval werd dan ook door Candy afgemaakt, waardoor we met 0-2 voorkwamen.

Niet lang erna maakte Bart uit de kluts de 1-2. Mathijs was op goal inmiddels vervangen door Peer, die met een redding die deed denken aan de teen van Casillas de gelijkmaker van Tim voorkwam. Waarna hij een paar seconden later de corner in één keer binnen liet draaien. Een gol olimpico van de Buuze van de Dikke Buuken, Robbert. Met een mooie stift van Mathijs (assist Jelle!!!) kwamen we weer op voorsprong. Hierna werd het weer 3-3, door een bal die via binnenkant paal werd binnengeschoten.

De mooiste goal bleek de winnende. Bartje leek een voorzet te kunnen onderscheppen, maar had buiten Jelle gerekend. Nou komt Bart niet vaak tegenstanders tegen die sterker zijn dan hemzelf, maar hij ging wel heel makkelijk liggen na de beuk die Jelle hem gaf. De scheids floot niet en Tiki Taka Maurice ontving de bal aan de zijkant. Hij krulde de bal perfect in de verre hoek over de keeper. Een mooie goal, maar het voetballende hoogtepunt was toch wel een corner van Bas, die hij tegen een laaghangende tak van een boom achter de goal aan schoot.

Allemaal leuk en aardig dat voetbal, maar u komt natuurlijk voor het culinaire verslag. Omdat het aan de warme kant was, gingen vooral de vochtige culinaire versnaperingen er goed in. De kipcorns en mexicano’s waren subliem. Het culinaire panel heeft er per persoon van beide steekproefsgewijs drie van de schaal gepakt en getest. Allemaal even perfect. De kipcorn was goed krokant, de mexicano precies zacht genoeg. Perfect op temperatuur: precies iets warmer dan het bier op het MZVC-toernooi. Later kwamen de befaamde kippenpootjes nog op tafel, elke keer weer het hoogtepunt bij de Buuken. Deze waren weer ouderwets loeiheet. Ik schrijf dit met de blaren op mijn gehemelte. Kortom: De kantine van de Dikke Buuken kunnen we iedereen aanraden. Kom op woensdagavonden in de zomer naar de Polder en geniet van werelds voetbal (als ‘t vuufde speelt tenminste) en goed voedsel. Mogelijk spelen we trouwens binnenkort nog een oefenwedstrijd tegen de Buuken, dus u kunt dit arrangement nog een keer proberen als u er deze keer niet bij was.