Aan het einde van de week wordt er behoorlijk wat onweer voorspeld. Jos speelt hier alvast op in met wat tips en regels voor als het gaat onweren tijdens een training of wedstrijd.

• Wanneer vooraf bekend is dat er onweer kan komen, alert te zijn op eventuele onweersontwikkeling.
  • Onweer wordt gevaarlijk voor spelers, toeschouwers enzovoort als de tijd tussen het zien van de bliksemflits en de daaropvolgende donder minder is dan tien seconden.
  • Dit betekent dan dat het onweer zich globaal op drie kilometer afstand bevindt. Aangezien onweer zich snel kan verplaatsen, is het dan tijd maatregelen te treffen. Het bovenstaande is een vuistregel die niet altijd opgaat. Onweer kan zich soms plotseling aankondigen, al gaat er meestal wel een dreigende weersontwikkeling aan vooraf. Wees blijvend alert op dergelijke ontwikkelingen.
  • Is het tijdsverschil tussen het zien van de bliksem en het horen van de donder minder dan tien seconden, dan moet de wedstrijd/training onmiddellijk worden onderbroken.

De wedstrijd kan ten hoogste dertig minuten worden onderbroken, hierna moet worden gestaakt.

Jos Tuns