Er zijn onderdelen van onze sport die we als heel gewoon beschouwen. Ieder team zeult het wekelijks mee en ook op televisie zien we het wekelijks voorbij komen. Maar wat weten we er nu precies van? Jos verteld ons deze week meer over het belangrijkste gereedschap van een verzorger tijdens de wedstrijd; de waterzak.

De waterzak

De waterzak, het typerende hulpmiddel van de sportmasseur bij uitstek. Kijk naar een samenvatting van een sportprogramma en bij veel sporten zie je een sportmasseur naar een geblesseerde sportbeoefenaar lopen met in zijn hand een waterzak, spons op de kwetsuur en met het wonderwater is de kwetsuur hersteld.

Maar wat zit er nu eigenlijk voor speciaals in die waterzak ?

Dit is voor velen een vraag en voor de sportmasseur een weet !

Als de sportmasseur het speelveld op gaat, naar een ter aarde gestorte speler, dan wordt meestal uit voorzorg gelijk de waterzak meegenomen. Als het slachtoffer wordt  behandeld, gebruikt men daarbij vaak de inhoud van de meegenomen waterzak.

De inhoud van de waterzak kan bestaan uit (magisch) water, een spons en een bidon. De inhoud ligt aan de voorkeur van de sportmasseur  en welke tak van sport hij/zij begeleid. Tegenwoordig zitten erin de waterzak ook enkele vakjes waarin men naar voorkeur iets in kan opbergen.

In de waterzak die ik persoonlijk gebruik bevindt zich naast het (magische) water, spons en bidon in de zijvakken, coolpack, zwachtel, vaseline, koud-  en warmtespray. Het water uit de waterzak geeft de speler die als slachtoffer op de grond ligt vaak de kracht om na behandeling van de sportmasseur de wedstrijd weer te vervolgen.

Jos Tuns Sportmasseur