Iedereen van harte welkom bij de laatste competitiewedstrijd van dit seizoen. Een bijzonder welkom aan onze gasten uit Sint-Annaland. Vorige week is het doek definitief gevallen voor Seroos door de 5-0 nederlaag bij SV Heinenoord en de winst van MOC’17 bij onze buren. Ik verwacht niet dat het bij veel Seroos mensen als schokkend wordt ervaren dat we gedegradeerd zijn. We hebben een seizoen lang op de onderste 2 plaatsen gebivakkeerd en we hebben de eerste 9 wedstrijden van deze competitie verloren. Dan is het niet erg dat je volgend seizoen tegen meer gelijkwaardige tegenstanders speelt. Ik ben bij SV Heinenoord-Seroos geweest en de accommodatie van Heinenoord ziet er mooi uit, een tribune over een groot deel van het kunstgrasveld, ontzettend veel reclameborden, een ruime kantine met daarvoor een terras, gedeeltelijk overkapt, met zicht op het veld. Een mooi en compleet plaatje. De publieke belangstelling was echter schrijnend. De grote sponsors hebben een eigen parkeerplek en zorgen voor tienduizenden euro’s spelersbudget, misschien wel meer als een ton. De vereniging bestaat nog maar uit 3 senioren en de JO-15 is de oudste jeugd. Ze spelen om het kampioenschap en heroverden zaterdag de koppositie, maar de opkomst en beleving was nul. Dan kunnen we op Seroos beter in een volle kantine staan, spelen met veelal eigen jongens, 6 senioren en een hoop jeugd, darten, sjoelen, enz. Dan maar op een lager niveau.

Dit seizoen zijn er ook positieve ontwikkelingen geweest, neem de opkomst van Tygo de Bruin. Door de blessure van Jens kwam hij op het doel te staan en is er niet meer vanaf geweest. Na de thuiswedstrijd tegen Arnemuiden zei mijn vriend Alexander van Keulen tegen mij dat Seroos een goede keeper heeft, een mooi compliment. Tygo heeft veel aanleg, hij is groot en goed in 1 op 1 situaties, hij zou de komende jaren nog beter kunnen worden door meer te gaan coachen en zichzelf beter te gaan beschermen in de duels. Zeker bij corners tegen, als een tegenstander te hard inkomt, even een tikkie uitdelen en dat soort werk. Een andere rijzende ster in ons elftal is Tom de Bruin. Hij stond vanaf het begin in de basis en is er niet meer uit geweest. Dit is een rasvoetballer. Inzicht, snelheid en techniek, Tom laat zien dat je geen grote vent hoeft te zijn om fysiek in de duels overeind te blijven, een speler waar we de komende jaren nog veel plezier aan zouden kunnen beleven.

WHS is al een aantal weken gedegradeerd, maar won afgelopen zaterdag wel van VV Hellevoetsluis. In het seizoen 2021/2022 werd WHS kampioen met een voor dorpse begrippen gouden lichting. Vorig jaar redden zij zichzelf op de laatste speeldag en inmiddels zijn de beste spelers niet meer beschikbaar door blessures of hebben een transfer naar een hoger niveau gemaakt. Topscorer Jasper Gunter speelt met RKVV Halsteren 4e divisie, net als Jeremy de Witte. Wout den Engelsman ging naar VV Goes en zit nu bij HSV Hoek. Bij WHS is er ook berusting in de degradatie en volgend jaar krijgen ze de derby met Tholense Boys weer terug.

Ik wens iedereen een prettige wedstrijd toe, voor de laatste keer dit seizoen.

Renco Francke

De Pupil van de Week is deze week Omar Hazim.