Het ging voor VV Serooskerke niet zomaar van een leien dakje om de bekerfinale in 1987 te mogen spelen tegen Gemert. We wonnen van het 2 klassen lager spelende IJzendijke in de verlenging met 0-1. Vervolgens werd het vaak aanvallend voetballende RCS met 5-0 verslagen. Cluzona uit, wonnen we na verlenging met 2-4. Middelburg thuis, 2-2 hebben we met strafschoppen nipt gewonnen.

Het elftal raakte steeds beter op elkaar ingespeeld en het vertrouwen werd groter. Hoek moest het hierbij ontgelden, we wonnen maar liefst met 0-5 in Hoek. Sportiviteit was ver te zoeken in het veld en erbuiten. De supporters van Hoek wilden zelfs de spelers van Serooskerke na de wedstrijd in de kantine niet toe laten.

Ik ben toen zelf gewoon naar binnen gelopen in kantine, de supporters zongen toen den Hoek. Toen deed ik alleen maar mijn hand open en dicht (de uitslag 0-5) dat vonden ze niet zo leuk. Waarop er 1 supporter bier in mijn gezicht wilde gooien, bukte ik en Henk Wondergem kreeg de volle laag omdat hij achter mij stond. Gelukkig werden zij door het bestuur van Hoek teruggefloten.

WVO uit Oosterhout was onze volgende tegenstander, maar deze in de 1e klas spelende club, werd uiteindelijk ook door ons verslagen met 1-3. Helaas was Bert Riemens met een rode kaart weggestuurd na zijn reactie op de zoveelste overtreding die op hem werd gemaakt. Gelukkig had de KNVB het te druk met andere werkzaamheden daardoor kon Bert gewoon meedoen in de finale.

De finalewedstrijd moest oorspronkelijk op neutraal veld gespeeld worden. De bestuursleden van beiden clubs waren overeengekomen dat Gemert thuis mocht spelen. Wat 1e klasser Gemert waarschijnlijk niet wist, is dat VV Serooskerke zowel uit als thuis gewoon aanvallend voetbal speelde. En niet, zoals vele verenigingen bij uitwedstrijden, countervoetbal spelen. We speelden ze helemaal van de mat, dit beaamden ze trouwens later zelf ook in de krant, uitslag 0-3. Deze wedstijd werd zelfs nog even gestaakt in de stromende regen.

Maar ook dat deerde ons niet en vervolgens konden we met onze mee gereisde supporters, feest gaan vieren na het laatste fluitsignaal.

Omdat de VV Serooskerke 1 de districtsbeker Zuid 1 had gewonnen mochten we in juni een toernooi gaan voetballen om de “landelijke beker 1986-1987” in Groesbeek. Er werd met 2 poules met 3 ploegen gespeeld. In de A-poule zat Seroos met Ajax 2 en Rijnsburgse Boys. En de B-poule Germania, Venray, Drachtster Boys. Jammer genoeg kon Jan Leendertse niet meevoetballen wegens andere verplichtingen.

We voetbalden 2 x 30 min, Ajax 2 was onze eerste tegenstander, we verloren met 2-0. En er speelden niet de minste spelers in Ajax 2 toen, zoals o.a. Dennis Bergkamp, Frank Verlaat, Richard Witschge en de tweelingbroers de Boer. We kwamen jammer genoeg snel achter met 1-0, misschien wel buitenspel vertelden ze ons later. Wij creëerden gelukkig ook nog wat kansen, Bert Riemens kwam een aantal keren in een ideale positie, zelfs net voor rust alleen voor de keeper maar helaas ging de bal net naast de paal.

En Hans Wattel kopte nog een keer op de lat. Net voor tijd maakte Ajax 2 toen nog de 2-0, niet slecht voor ons amateurtjes.

De 2e wedstrijd voetbalden we tegen Rijnsburgse Boys en verloren we met 0-4. Door de verloren wedstijd tegen Ajax 2 konden we ons niet meer opladen om met 3-0 te moeten winnen van de 1e klasser. Samen met hoofdklasser Venray speelde Rijnsburgse Boys de finale voor de nationale districtskampioenen. Het werd 2-0 voor Venray.

Doordat we de finale in district zuid 1 hadden gewonnen, mochten we ook met de 1e ronde meevoetballen in het “landelijk KNVB-bekertoernooi”. De loting voor deze ronde was voor ons thuis tegen NEC met Jan Peeters en Willy Carbo in de gelederen. Het was een mooie wedstrijd maar we hebben met 2-3 verloren.

Klasse jongens en mooi om mee te mogen maken met z’n allen.

Marcel de Nijs.

Bekijk hier foto’s en artikelen van het bekerseizoen.