Om het coronavirus in bedwang te krijgen zijn er sinds woensdag 14 oktober nieuwe maatregelen van kracht. Deze maatregelen hebben ook gevolgen voor het amateurvoetbal. De competities zijn stopgezet en alleen in de jeugd mag er getraind worden met het hele team. Toch zijn er nog voldoende mogelijkheden om leden actief betrokken te houden bij de vereniging. De KNVB geeft op haar website per doelgroep de nodige handvatten om op een veilige manier door te blijven voetballen.

Belangrijkste regels rondom jeugd

De jeugd t/m 18 jaar mag op het veld in principe alles. Buiten het veld gelden echter andere regels. Zo mogen er grotere groepen dan 4 niet samenkomen en moet de vereniging na de training of activiteit direct verlaten worden. De belangrijkste regels uit het protocol:

• Kinderen mogen niet eerder dan 5 minuten voor aanvang op de vereniging zijn.
  • Er zijn geen toeschouwers (onder anderen ouders) toegestaan.
  • Na de training of activiteit dient men direct naar huis te gaan.
  • Buiten het veld mogen er geen grotere groepen dan 4 worden gevormd.

Belangrijkste regels rondom volwassenen

Voor de doelgroep vanaf 19 jaar zijn deze maatregelen ingrijpend. Naast dat er geen competitie meer gespeeld mag worden, mag er ook niet in teamverband getraind worden.

De belangrijkste regels alvast uit het protocol:

• Trainingsvormen op de vereniging mogen enkel in groepen van 4 spelers worden opgezet.
  • Ten alle tijden dient er 1,5 meter afstand gehouden te worden tussen spelers en trainer.
  • Na de training of activiteit dient men direct naar huis te gaan.