Over een paar weken starten de eerste teams alweer met de voorbereiding. De conditie zal dan niet bij iedereen optimaal zijn en zeker die eerste conditietrainingen zijn altijd zwaar. Een bekend gevoel dat daarbij komt kijken zijn steken in de zij. Of zoals vaak gezegd wordt: ‘ik heb last van milt’. Jos geeft in zijn column van deze maand alvast aan hoe je deze kunt voorkomen.

Steken in de zij

Bijna alle keepers, voetballers en andere sporters hebben hier wel eens last van.    De oorzaak hiervan is over het algemeen, omdat er voedsel in de maag aanwezig is, wordt er meer bloed gevraagd in de maag, buiten het geval dat er geen voedsel in de maag aanwezig is. Om dit te voorkomen is het daarom beter om niet vlak voor een training of wedstrijd te eten.

De pijn in de zij wordt veroorzaakt door krampen in het middenrif die ontstaan door gasvorming in de darmen en/of voedsel in de maag.  De steken in de zij komen vaak pas opzetten bij een zware training of wedstrijd.

Eet daarom voor de training een heel lichte maaltijd en eet dan pas de echte maaltijd na de training.

Als de steken in de zij toch ontstaan kun je ze verminderen door je handen achter je hoofd te steken en diep via de buik in- en uit te ademen. Natuurlijk zijn er nog vele andere manieren om van de steken af te komen. Het belangrijkste is om niet vlak voor een training en/of wedstrijd te eten.

Zorg dat je gegeten hebt, ongeveer 1,5 a 2 uur voor de training en/of wedstrijd.

Jos Tuns Sportmasseur