Welkom bij de topper in de 3e klasse. Lang hebben we uitgekeken naar deze wedstrijd. Vorige week hebben we een misstap gemaakt, maar vandaag kunnen we de marge weer herstellen. Door de nederlaag van vorige week komt de directe confrontatie met FC Dauwendaele in een wat ander daglicht te staan, maar het blijft een 6 punten wedstrijd. Gedurende dit gehele seizoen gaan we gebroederlijk aan kop en lijkt de strijd om het kampioenschap een two horse race. Het verschil was op zijn grootst toen er een gat van 5 punten was, na de nederlaag van FC Dauwendaele bij de Bevelanders. Inmiddels is het aantal verliespunten gelijk, we kunnen ervan uitgaan dat FC Dauwendaele 3 punten overhoud aan hun gestaakte wedstijd in Vlissingen bij een 0-3 stand in de 85e minuut. De reden van staken lag bij VC Vlissingen. Het doelsaldo is in het voordeel van Serooskerke, dus mocht deze wedstrijd gelijk eindigen, dan blijven wij aan kop. De heenwedstrijd in Middelburg eindigde in een 1-1 gelijkspel en zeker de 1e helft was er 1 die bij de beste van dit seizoen hoort. Er werd van beide kanten een heel verzorgd positiespel gespeeld, waar de tegenstander moeilijk druk op kon zetten, aan zulke dingen kan je vaak zien of het niveau hoog is. Het was een zeer onderhoudende wedstrijd waarin Serooskerke de 1e helft licht de bovenliggende partij was en FC Dauwendaele de 2e helft.

FC Dauwendaele eindigde vorig jaar op een 8e plek in de eindstand van de 3e klasse. Na de degradatie uit de 2e klasse in het seizoen 16/17 eindigde FC Dauwendaele niet hoger dan de 8e plek. Aan het begin van dit seizoen werd Gert-Jan van Leiden trainer van de Middelburgse formatie en uit zijn netwerk kwamen er verschillende spelers van een hoger niveau terug naar Dauwendaele. Mart de Kroo kwam van Kloetinge, zijn broer Jaap sloot weer aan bij het 1e elftal en ook Marijn Wijkhuis verruilde Kloetinge voor Dauwendaele. De sterke spits met kruit in het linkerbeen Levi Mombarg kwam over van Okp en de balvaardige Nigel Lord kwam van Walcheren. Zo kreeg FC Dauwendaele een enorme kwaliteitsimpuls, wat zijn weerslag heeft op de ranglijst.

Tijdens de heenwedstrijd speelden Jaap de Kroo en Maarten van Vooren centraal achterin, zij brachten veel voetballend vermogen, maar waren verdedigend soms kwetsbaar. De linksback stoomde als een tank meerdere keren naar voren en op het middenveld speelden Marijn Wijkhuis en Nigel Lord een sublieme wedstrijd waarin ze bijna niet van de bal te krijgen waren. Voorin speelde Levi Mombarg geen gelukkige wedstrijd en was de snelle en gretige buitenspeler Zias Kosters een handenbinder. Sinds de heenwedstrijd speelt Mahboeb Rahimi vaak een beslissende rol bij FC Dauwendaele.

Voor aanstaande zaterdag verwacht ik dat Levi Mombarg geschorst is na zijn rode kaart tegen LEBO en in de wandelgangen hoorde ik dat Mart de Kroo op krukken liep. Wij missen zelf ook wel wat.

Het belooft een spannende topper te worden waarin Seroos zich kan revancheren, kampioen wordt je over een heel seizoen.

Renco Francke

De wedstrijdbal voor deze wedstrijd wordt gesponsord door Rijkse accountants & Adviseurs.