Iedereen van harte welkom op ons sportpark Noordhout voor de laatste thuiswedstrijd voor de winterstop. Een winterstop die lang gaat duren als je naar het programma kijkt. Vandaag ontvangen we SV Heinenoord. Heinenoord is een dorp in de Hoeksche Waard, een eiland in de provincie Zuid-Holland. Het plaatsje ligt aan de Oude Maas, waaronder de Heinenoordtunnel de Hoeksche Waard met IJsselmonde verbindt. Maar dit geheel terzijde.

Er wordt ook gevoetbald in Heinenoord, de groen witte vereniging speelde in de afgelopen 10 jaar 7 jaar in de 1e klasse en 3 jaar in de hoofdklasse. Opmerkelijk is dat SV Heinenoord voor het seizoen 2010/2011 nooit hoger als de 2e klasse speelde. Dit jaar horen ze bij de kanshebbers voor de titel en eigenlijk iedere trainer uit onze 2e klasse geeft hoog op over de kwaliteiten van Heinenoord. Zo was Terneuzen trainer Hubert van den Hemel lyrisch over Heinenoord en vond hij Heinenoord veruit de beste ploeg die hij tegen was gekomen. Vooral onder de indruk was hij van Marlon Slabbekoorn, die tot 2016 in de jeugd van Feyenoord speelde. Vorig seizoen speelde hij nog voor Capelle in de 4edivisie. Toen ik op de tribune bij Hellevoetsluis zat, hadden ze het over de financiële mogelijkheden van Heinenoord om zulke spelers te halen. Sanzio Dieterich heeft dit jaar 5 doelpunten gemaakt en vorig jaar 20. Hij speelde eerder voor Capelle, Oranje Wit, RVVH, ASWH en SC Feyenoord. Bij ASWH in de 3e divisie was het hoogste niveau. Samet Dag en Sandin Avdic kwamen over van SC Feyenoord dat 4e divisie speelt en moeten zich aanpassen. Dordtenaar Avdic zei in een interview: “Ik heb de grootte van het niveauverschil wat onderschat. Het valt echt wel tegen”. Zo zijn er meerdere spelers in de selectie van Heinenoord die op een hoger niveau hebben gespeeld. Ook hebben ze aardig wat spelers met ervaring, waarvan er een paar in de 30 zijn. We krijgen dus echt kwaliteitsvoetbal op bezoek.

Een kanttekening die ik daarbij moet maken is dat Heinenoord op 14 oktober op bezoek ging in Zierikzee en toen met 5-0 verloor van MZC’11. Dat kwam hoofdzakelijk omdat MZC’11 extreem veel druk naar voren gaf, tot aan de keeper. Heinenoord wist zich hier niet onderuit te voetballen en dit leidde o.a. 2x tot een te korte terugspeelbal. Misschien ligt in deze tactiek wel de kans voor Serooskerke. In de jaren dat de trainers Alexander van Keulen, Romeo van Aerde en John Bentschap Knook aan het roer stonden bij de VV Serooskerke, speelden we ook 2e klas. In die tijd was het een kracht van ons om in de wintermaanden een ploeg uit Zuid-Holland op bezoek te krijgen en de punten thuis te houden. Ploegen als Pelikaan, Wieldrecht, DFC en Oranje Wit kwamen met de bus naar het verre Serooskerke om op een moeilijk bespeelbaar veld, tegen een fysiek sterke tegenstander te spelen. Vaak hadden deze ploegen veel meer kwaliteit, maar met veel inzet pakten wij nogal eens de punten. Onder de genoemde trainers zijn we nooit gedegradeerd. Laten we dit recept weer eens proberen.

Renco Francke

De Pupil van de Week is deze week Lucas Quist