Het is zaterdag 26 november en wij heten iedereen van harte welkom op ons sportpark Noordhout. Allereerst de felicitaties aan ons 1e elftal en de staf met het behalen van de 1e periodetitel, wij zijn er maar wat trots op. Even van genieten en even bij stilstaan, maar daarna gaan we door, vandaag zijn er gewoon weer drie punten te verdienen en als we met ons hoofd in de wolken lopen, staan we om 16:15 drie punten achter.

De gasten die vandaag zijn afgereisd naar Serooskerke komen uit Nieuwdorp, een oude bekende van ons. In het midden van de zero’s speelden we samen met Nieuwdorp in de top van de 3e klas, wat resulteerde in een kampioenschap van Nieuwdorp in 2007. Seroos was runner-up en wij gingen de nacompetitie in, daarin bereikten wij de finale in Domburg, die we wonnen van Veere. Zo hebben we een aantal jaren 2e klas gespeeld, samen met Nieuwdorp. Zij hadden toen een goede ploeg met spelers als Teun Rentmeester, Martin de Hamer, Niels Mulder, Peter Kastelein, Turan Dogan, Ferhan Topal, Yannick van As en Ruud la Grand. Dit was een gouden generatie voor een relatief kleine vereniging als Nieuwdorp, met een paar spelers van buitenaf. Door de jaren heen stopten de meeste van deze spelers en bij gebrek aan voldoende kwalitatieve aanwas, degradeerde Nieuwdorp. Nu speelt de groen-witte dorpsclub al een paar jaar tegen degradatie uit de 3e klas. Met vorig jaar een climax door in de finale van de nacompetitie tegen Groot-Ammers, na verlenging en tal van strafschoppen er toch in te blijven. Volgens ingewijden van Nieuwdorp heeft dit bewezen dat Nieuwdorpers onverschrokken zijn en over stalen zenuwen beschikken. De held van de nacompetitie was Nino de Jonge met een doelpunt in blessuretijd.

Ook dit jaar lijkt Nieuwdorp te moeten vechten tegen degradatie, de ploeg heeft 6 punten en Veere behaalde zijn enige overwinning tegen Nieuwdorp. De formatie van trainer Jack Blijlevens won van Bevelanders en afgelopen zaterdag werd er knap gewonnen van Arendskerke met 3-2, na een 0-2 achterstand, weer karaktervol van Nieuwdorp dus. Teun Rentmeester speelt nog steeds in het 1e van Nieuwdorp, na succesvolle uitstapjes naar Kloetinge en GOES (samen met Ruben) houdt hij nu Nieuwdorp overeind centraal achterin. Ruud La Grand is weer keeper, terwijl hij in het verleden ook topscorer kon zijn, koning van de kluts. Stefan van de Klooster speelt ook al lang, hij was zaterdag matchwinner. Nieuwdorp is een dorpsclub en alle spelers komen nu van het eigen dorp. Ik ken er verschillende kantinetijgers die er iedere week een mooi weekend beleven, met sterke verhalen, chauvinisme en een bepaalde wetteloosheid in de kantine die het amateurvoetbal zo mooi maakt.

Seroos draait lekker, er zijn veel positiewisselingen in het veld en er zijn verschillende spelers in vorm. Met beweeglijk voetbal speelden we Zaamslag van de mat en we zijn moeilijk te verdedigen. Nieuwdorp is echter wel een volgende hindernis waar we over zouden kunnen struikelen. Bij de les allemaal!

Renco Francke.