We staan aan de vooravond van een derby en de voortekenen zijn niet bijzonder positief. We staan na 8 wedstrijden nog met lege handen en de tegenstander speelt bovenin mee. Ondanks dat moeten we positief vooruitblikken, in het voetbal is er altijd een kans dat je wint.

De tegenstander is SVOD’22. Als je die afkorting leest, of uitspreekt, zegt dat weinig en heb je daar weinig gevoel bij. Voetballiefhebbers uit het Zeeuwse hebben nog moeite met die naam en noemen het vaak uit ongemak anders. De naam SVOD’22 is ontstaan na de fusie tussen VV Oostkapelle en VV Domburg. Hiermee hield de roemruchte naam VV Oostkapelle op te bestaan en onze buren zijn hiermee hun identiteit in hun naam kwijt. Deze fusie is voor mij als buitenstaander voor een groot deel onbegrijpelijk, gezien vanuit het oogpunt van VV Oostkapelle. Dat er voor VV Domburg noodzaak was om te fuseren kan ik begrijpen gezien hun geringe ledenaantal. Wat daarin weer opvalt, is dat na samenvoeging van alle spelende senioren van VV Oostkapelle en VV Domburg, er maar 4 senioren elftallen op de been gebracht kunnen worden. De fusie moest ook zichtbaar zijn in het tenue. De witte baan in het blauwe Domburg shirt, komt terug als gele baan in het SVOD’22 shirt. De witte accenten op de mouwen zijn niet echt fraai te noemen. Het fusietraject kende de nodige hobbels en ging er niet altijd even chique aan toe. Velen spreken er dan ook over dat VV Domburg geannexeerd is door VV Oostkapelle. Ze zijn alleen hun naam kwijt, waaraan zoveel historie hing. Wat ben ik blij dat de naam VV Serooskerke nog altijd voortleeft!

Twee seizoenen terug speelden we allebei 2e klas en werd de tegenstander kampioen. In het jaar dat ze 1e klas speelden, werden er best veel punten gepakt. In de eindstand werden ze 11e met 30 punten. Door de versterkte degradatieregeling moest er nacompetitie gespeeld worden, dat liep verkeerd af. Aan het begin van dit seizoen speelden we al tegen de buren in het bekertoernooi. Wij zaten toen in een flow en namen een 2-0 voorsprong, tegen het eind van de wedstrijd waren de krachten, waarmee was gesmeten, op. Ik heb genoten van deze wedstrijd, waarbij de tegenstander het vuur aan de schenen werd gelegd.

Op dit moment staan we er ietsje minder goed voor. In mijn hoofd hoor ik de klanken van Bruce Springsteen met zijn nummer Waiting on a Sunny Day. Ik hoop toch zo dat wij deze tegenstander pootje gaan lichten. Ik weet dat de kans niet groot is van tevoren, maar ze zeggen altijd dat de bal rond is. In mijn achterhoofd vrees ik een foute afloop en denk ik weemoedig aan het gevoel dat je hebt als je van deze tegenstander verliest. Ik verban het gevoel en droom van een goede afloop. De spelers zijn het verplicht aan de achterban om alles te geven. In mijn tijd kwam het voor dat we vochten tot in de kleedkamer. Ik zeg niet dat dit nu ook moet gebeuren, maar als speler ben je verplicht te strijden in het blauwe shirt tegen deze tegenstander. Lang leve VV Serooskerke!

Renco Francke

De Pupil van de Week is deze week Luuk Francke