Deze zaterdag is VV Terneuzen de tegenstander, in de een-na-laatste thuiswedstrijd van dit seizoen. Wij hebben afgelopen zaterdag de cruciale wedstrijd tegen DBGC verloren en daardoor lijkt er weinig hoop meer op lijfsbehoud. Als we zouden degraderen naar de 3e klasse is dat wat mij betreft geen ramp, maar de manier waarop we van DBGC verloren hebben, is teleurstellend. De foutmarge bij alle dingen die we hebben gedaan met bal en zonder bal, was veel te groot.

De uitwedstrijd tegen VV Terneuzen ging met 3-1 verloren en in die wedstrijd viel Jens geblesseerd uit, waardoor we met een veldspeler op goal verder moesten. Voor VV Terneuzen is dit het eerste jaar in haar geschiedenis dat het op zaterdag speelt. Door de veranderde regelgeving van de KNVB kon je vorig jaar voor het eerst horizontaal overstappen. Terneuzen werd kampioen in de zondag 3e klasse en komt daarom dit seizoen uit in de zaterdag 2e klasse. Vorig seizoen werden ze kampioen met een niet al te hoog puntenaantal, maar omdat de concurrentie ook de punten verdeelden was VV Terneuzen de terechte kampioen.

Dit jaar doen de rood zwarten prima mee, met een selectie die heel veel voetbaltalent in zich heeft, maar er ook om bekend staat dat het een moeilijke selectie is op het gebied van mentaliteit, discipline, acceptatie en mentale weerbaarheid. Trainer Hubert van de Hemel speelt er volgens mij een belangrijke rol in dat hij de ploeg op dit moment goed op de rails heeft. Hij zei o.a. dat hij nog nooit met zo’n getalenteerde selectie had gewerkt, maar ook af en toe moeite had met de groep. Tijdens een aflevering van de PZC voetbalpodcast zei hij dat hij vorig seizoen twijfelde om zijn contract te verlengen en dat er mensen om hem heen tegen hem zeiden dat hij beter kon kappen met dit zooitje jongens. Hij zag er toen juist een extra uitdaging in en ging tegen de stroom in zijn contract toch verlengen en wou zo bewijzen dat hij het wel voor elkaar kon krijgen om de spelersgroep in het gareel te krijgen. Vooral ook om het aanwezige talent effectief te krijgen en er het bijpassende resultaat mee te boeken. Dat talent is zeker aanwezig.

Bart van Hanegem is de talentvolle spits en heeft inmiddels 13 doelpunten gemaakt, hij is de zoon van Adri van Hanegem, de Zeeuws topscorer aller tijden (370 doelpunten). Devano Riemens heeft er 7. Ayden Davies scoorde afgelopen zaterdag zijn 25e doelpunt uit zijn carrière, in de met 5-3 gewonnen wedstrijd tegen SV Heinenoord. Tollenay Sahin kwam over van RIA Westdorpe, RIA staat voor Rooms In Alles, maar dit geheel terzijde. Sahin was de afgelopen seizoenen dichtbij een overgang naar Terneuzense Boys, maar heeft zijn transfer naar een hoger niveau nu toch te pakken in de vorm van VV Terneuzen. Naast veel jonge spelers heeft VV Terneuzen ook routine, Jonathan Constancia is inmiddels 37 jaar, maar zijn carrière langs Heracles Almelo, HSV Hoek, VC Vlissingen, VV Goes en RKSV Halsteren, spreekt voor zich.

Laten we er een mooie voetbalmiddag van maken.

Renco Francke

De Pupil van de Week is deze week Kajetan Zak.