Van harte welkom bij de start van een nieuwe competitie, de start van het seizoen 2023/2024 in de 2e klasse E. We openen de competitie met deze thuiswedstrijd tegen Walcheren. Er zitten maar 12 ploegen in de poule, waardoor we maar 22 competitiewedstrijden spelen. De degradatieregeling is inmiddels ook bekend en die leert ons dat de onderste 2 ploegen, nummer 11 en 12, direct degraderen. Nummer 9 en 10 moeten nacompetitie spelen voor lijfsbehoud. In die nacompetitie wordt er door 20 ploegen gestreden om 2 plaatsen in de 2e klas. Als je er in wil blijven zal je dus 4 ploegen onder je moeten zien te houden.

Vorig seizoen hebben we een schitterend hoofdstuk toegevoegd aan het geschiedenisboek van de VV Serooskerke. Dit jaar starten we weer met een schone lei. De voorbereiding was er één waar een aantal belangrijke krachten in ontbraken door blessures. Ruben Hollemans, Aron Wattel en Robbie Sturm zijn er voorlopig nog niet bij. Desondanks werd er met een jong elftal prima voetbal gespeeld en werden er prima resultaten geboekt, daar doet de ruime nederlaag in de laatste bekerwedstrijd niets aan af. We hebben een aantal talentvolle spelers die een prima indruk achterlaten en met de terugkeer van Beaudoin Haeck en de komst van Finn van de Rafelaar hebben we 2 krijgers in het veld. De verwachting is dat het een zware opgave wordt om lijfsbehoud te bewerkstelligen, maar we gaan voor onze kans.

SV Walcheren wist zich vorig seizoen ternauwernood te handhaven door de finale van de nacompetitie om lijfsbehoud te winnen van een andere 2e klasser RCS. Onder veel publieke belangstelling werd er op het veld van VCK gewonnen door een hoop karakter te tonen, na een vroege rode kaart. Dit jaar staat Walcheren onder leiding van Nick Corré, die overkwam van Zeelandia Middelburg. Bij ZM is het hem, en alle andere betrokkenen, niet gelukt om de club naar een hoger niveau te tillen, ondanks die ambitie. Walcheren speelt voor het 5e seizoen 2e klasse, vorig seizoen werd op een 9e plaats geëindigd. Er werd 10 keer gewonnen, 3 keer gelijk en 13 keer verloren. Normaal gesproken zijn dit cijfers voor een modale middenmoter, maar door de versterkte degradatieregeling moet je dan het vege lijf zien te redden in de nacompetitie. Dit jaar dus weer zo’n jaar. Walcheren heeft een aantal ervaren spelers in de selectie zoals Josimar Pattinama, die na een voetballeven als topspits in Zeeland, de laatste jaren achterin speelde. Mark van der Eijk is voorin een handenbinder met zijn snelheid en lengte en Bart Chermin speelt er ook al jaren. Etienne Mallie is inmiddels 35 jaar, maar afgelopen seizoen nog bepalend, ik hoorde dat hij op dit moment geblesseerd is. Dit seizoen kunnen ze ook beschikken over Wesley de Smit, hij maakte vorig seizoen 45 doelpunten in het shirt van VV Nieuwland in de 4e klasse.

We gaan de reeks beginnen met frisse moed om het eerste resultaat binnen te halen. Kom op Seroos!

Renco Francke

De wedstrijdbal wordt deze week geschonken door Rijkse Accountants en Adviseurs, pupil van de week is Bas Blaas.