Hartelijk welkom op ons sportpark Noordhout, we gaan de draad weer oppakken en wel tegen ZM. Zaterdag 10 december wonnen we met 6-1 van de Noormannen en daarna trad de winterstop in. We zijn zo trots als een beer met 7 …….. op onze koppositie, maar de voorsprong is maar 2 punten. Dauwendaele heeft gewoon een ploeg met veel kwaliteit en heeft alles gewonnen, op 2 gelijke spelen na. Het wordt dan ook iedere week spannend wat de resultaten zijn. Dauwendaele heeft in Patrijzen ook een sterke tegenstander. Zeelandia-Middelburg mag dan wat punten achter staan, je hoeft hun selectie maar te zien en je weet dat dit een grote wedstrijd voor ons is.

Zeelandia-Middelburg heeft de ambitie om 2e klas te gaan voetballen, maar hikt daar al jaren tegenaan. Gezien het feit dat zij de grootste voetbalvereniging zijn van Zeeland, lijkt mij dit een gezonde ambitie. ZM is al jaren in gevecht met Luctor-Heinkenszand voor de bovenste plaatsen en ook in de nacompetitie zitten ze elkaar dwars. Vorig seizoen ging VCK er als 3e hond met de titel vandoor en Cees Houtepen won met RCS de nacompetitie. De komst van ZM naar Seroos is gezien de afstand ook zeker een derby, de afstand tussen sportpark De Veerse Poort en Noordhout is 5,2 km, daarmee is het de dichtstbijzijnde voetbalvereniging in de buurt. VV Veere ligt 5,5 km van ons vandaan. Gezien de geschiedenis van zowel Zeelandia als Middelburg in het zondagvoetbal is dit een derby met weinig verleden, het is zelfs zo dat dit de eerste keer wordt dat wij in competitieverband uitkomen tegen ZM. We hebben wel tegen de voormalige zaterdagafdeling van VV Middelburg gespeeld, zij heten nu MZVC.

De wedstrijd tegen ZM betekent ook de terugkeer van 3 spelers die bij Seroos hebben gevoetbald: Dennis Kovacevic, Jorn Soethout en Sander Ouwerkerk. Jorn en Sander waren in de coronajaren een aantal wedstrijden actief in het blauwwit; Jorn als power house in een verdedigende rol, Sander als een voetbaldenker met opbouwende kwaliteiten. Kova was al eerder naar Seroos getrokken, na eerder op een hoger niveau actief geweest te zijn bij Vlissingen in de hoofdklas/1e klas. Als ik op de Seroos tribune zat en er was een ingooi waarbij Kova aangespeeld werd, kon hij achteloos de bal aannemen en in 1 beweging wegdraaien bij zijn tegenstander, wat een klasse. Ik kan van zulke momenten erg genieten. Een kanttekening erbij is dat hij meer uit zijn carrière had kunnen halen. Jongens, welkom terug op Seroos. ZM heeft ook een snelle linksbuiten in Milan Jansen van Galen en scorend vermogen op het middenveld met Casper de Cock. Ze hebben verdedigende onverzettelijkheid met Samet Dogan, de zoon van Turan Dogan, waar we jaren tegen speelden tegen Nieuwdorp. Celino Davidse is een alleskunner, die ook in andere sporten uitblinkt, we kennen hem van o.a. Jong Ambon en Arnemuiden. Kortom, ZM beschikt over kwaliteit. Seroos ook!

Renco Francke

De wedstrijdbal voor deze wedstrijd wordt gesponsord door Erik Intersport