De voetbalvereniging Serooskerke groet iedereen die vandaag aanwezig is bij de 4e competitiewedstrijd van het seizoen 2022/2023: VV Serooskerke – VC Vlissingen.

Serooskerke heeft de maximale score tot nu toe behaald, 3 wedstrijden, 9 punten. Dit stemt ons bijzonder tevreden. Ik zie het vertrouwen groeien, het spel is niet altijd super, maar ik zie een hoop dingen die mij kunnen bekoren. Ik heb in deze 3 wedstrijden al een hoop goede dingen gezien, die vorig seizoen geheel verdwenen leken.

Jordi is scherper dan vorig jaar. Als er een bal net over de verdediging valt, is hij er als de kippen bij om de bal direct weg te werken, geen ruimte achter de verdediging weggevend. Robbie speelt weer ijzersterk met een hele goede drive, heel degelijk ook. Aan de andere kant kan dat over Wessel ook zo gezegd worden, tegen Veere was hij een van de uitblinkers, de verwoestende uithaal, wat de 0-2 betekende, was de kers op de taart. Jeffrey Koets heeft al 2 doelpunten gemaakt en je ziet dat dit alleen maar goed is voor zijn vertrouwen, afgezien van 1 slippertje tegen Veere, weer degelijk gespeeld. Peter Francke vaart er wel bij als er duidelijkheid en degelijkheid is, de coaching van Jordi en Ruben helpen, duels winnen en de ballen het middenveld inspelen; we hebben daar voetballend vermogen genoeg. Tot zover de verdediging die nog geen doelpunt heeft moeten toestaan. De vraag voor deze zaterdag is: kunnen wij dit ook volhouden tegen VC Vlissingen? Deze tegenstander schatten we hoger in dan we tot nu toe hebben gezien.

VC Vlissingen kennen we voornamelijk van het zondagvoetbal, daarin werden de grootste successen geboekt. Een paar jaar geleden werd er weer een zaterdagtak opgetuigd en dit elftal ging in de 4e klasse starten. Drie seizoenen geleden werd er besloten om te stoppen met prestatief voetbal op zondag en zo bleef de zaterdag over. De laatste jaren ben ik voor mijn werk veel in Vlissingen te vinden en als je van de hogere gebouwen over de stad kijkt, zijn de lichtmasten aan de Irislaan altijd een markant punt. Het doet mij altijd denken aan de twee jaren dat VC Vlissingen en het jaar erop onder de naam VCV Zeeland, profvoetbal speelde. Dat blijft toch altijd iets bijzonders en ook al speelde VC Vlissingen afgelopen jaar op het laagste niveau, de accommodatie blijft toch een bepaalde allure hebben.

De huidige selectie van VC Vlissingen herbergt een aantal spelers die op zondag in de hoofdklasse en 1e klasse hebben gespeeld, veelal spelers die ook bij Groene Ster spelen, of hebben gespeeld. Groene Ster kennen we uit de eredivisie zaalvoetbal, het hoogste niveau van Nederland. Bijvoorbeeld Abdoe Abdenbi, slang voor de kenners, begaafde technicus, vaak vanaf de linkerkant, inmiddels 33 jaar oud. Mourad Bobouh, klein van stuk, maar al veel doelpunten gemaakt, op verschillende niveaus, ook bij RCS. Said Bouzambou, bekende zaalvoetbal international, topscorer. Khalid en Hatach, in zijn beste dagen opkomende rechtsback. Milton Roemeratoe, vorig jaar linksback bij VV Arnemuiden. Zo heeft VC Vlissingen een boel spelers die technisch goed zijn en hoger hebben gespeeld en inmiddels veelal in de dertig zijn. Thomas Ragut is de trainer, als speler een prachtige carrière die hem langs o.a. OKP, HSV Hoek en VC Vlissingen leidde.

Als Seroos het voor elkaar krijgt om tegen deze geroutineerde tegenstander heel fel te spelen, de duels op te zoeken en weinig ruimte geeft om te voetballen, is de kans op een goed resultaat het grootst.

Renco Francke