Nadat we vorige week vrij waren, vertrok ’t vuufde met frisse energie naar Souburg. Daar aangekomen kregen we direct met een teleurstelling te maken: We moesten op kunstgras spelen. Dit was extra vervelend omdat onze enige technisch begaafde speler en garantie voor minstens één akka per wedstrijd, Maurice, niet aanwezig was. We moesten het sowieso stellen zonder centrale middenvelders. Nadat Joost een paar weken geleden op schandalige wijze van het trainingsveld getrapt werd door zijn eigen leider ontbrak vandaag ook zijn broertje Teun. Naar verluid moest hij naar een wedstrijd voor dure albinokonijnen (nee, ik verzin dit niet). Zijn konijnen hadden het betere van het spel, maar verloren uiteindelijk nipt met 2-1.

Joost was wel aanwezig en nam de rol van leider op zich. Hij had de taak gekregen om van spitsen, buitenspelers en verdedigers toch een middenveld te smeden, wat hem aardig lukte. Net toen Joost midden in zijn tactische bespreking zat, werd deze ruw onderbroken. Wat er in de wedstrijd ook mocht gebeuren, de grootste prestatie was namelijk al geleverd. Een lid van ons team riep ons vanaf de gang dat we onmiddellijk moesten komen kijken. Hij had namelijk een enorme drol gedraaid op de wc. De analyse van de halfspaces kon wachten en vol bewondering stond het hele team rond de pot toe te kijken. Wat daar lag valt niet met woorden te beschrijven, maar we schatten zo’n 27 centimeter lengte, 5 centimeter diameter en zeker 7 pond. De maker van dit kunstwerk wil liever anoniem blijven, maar de vaste volgers van het vijfde weten dat er eigenlijk maar één iemand is die zo trots is op zijn toiletprestaties. De foto’s van dit beeldige kleiwerk mochten helaas niet bij dit verslag geplaatst worden, maar spreek de maker gerust aan. Hij laat de foto’s vol trots aan u zien. Hierbij moet wel vermeld worden dat de drol er in het echt nóg groter uit zag dan op foto.
Omdat we zo lang met de deur open rond de wc-pot hadden gestaan, begon de kleedkamer zich te vullen met een onaangename geur. Daarom gingen we maar snel naar het veld voor de warming up.

De speler die net in een kleine tien minuten enkele kilo’s was afgevallen huppelde als herboren over het veld. Dit maakte hem wat overmoedig en bij het afwerken joeg hij een bal op het spoor. Toen was het eindelijk tijd voor de wedstrijd. We speelden tegen een iets jonger team, waardoor we vooral fysiek het overwicht hadden. Iets voor de rust maakte Niels, terug van zijn uitleenbeurt bij het derde, goed gebruik van zijn lichaam. In een rommelige situatie werkte hij zich langs een verdediger en de keeper, waardoor hij de bal in het lege doel kon tikken.

Na de siroop gebeurde toch waar we bang voor waren. Voor de wedstrijd was er nog zo voor gewaarschuwd: Laat je niet afleiden door treinen! RCS is namelijk de enige voetbalclub in Zeeland met een sportcomplex langs het spoor, waardoor een paar keer per wedstrijd ons hele team vol verbazing toe staat te kijken hoe een trein voorbij komt. Zo wist onze vlagger niet wat de tussenstand was, maar kon hij wel melden dat hij een trein van zes coupés had gezien en twee van vier, waarvan er één zelfs toeterde. Precies toen een trein voorbij kwam, sloeg het noodlot toe. Balverlies achterin en RCS rondde dit koelbloedig af, omdat zij wel gewend zijn aan treinen. Graag voortaan in het weekend staken, NS!

In navolging van Eric twee weken geleden kon een beenveeg niet ontbreken. Waar El Patrón toen iemand met een sliding op de bal uitschakelde, deed onze stoommachine Olivier dit door staand iemand op hoge snelheid op te vangen. Hier had hij zelf net zo veel last van, want later die avond in de stad kon hij zijn knie niet meer buigen. Gelukkig was er ook nog goed nieuws: Een geweldige corner van Marijn (Neckless) Riemens zorgde ervoor dat Niels zijn tweede doelpuntje kon meesnoepen. Verder kwamen we niet echt meer in de problemen en zo wonnen we met 1-2.

Na de wedstrijd heeft het culinaire testpanel de broodjes frikandel van RCS uitvoerig getest. Het belangrijkste kritiekpunt hierop was dat ze bolletjes gebruiken in plaats van puntjes, waardoor de verhouding frikandel-brood niet in balans is. Saus was wel prima, dus een 7. Na een korte stop in de kantine van Seroos, vertrokken we naar de housewarmingparty van leider Olivier.

Nog een tip van het culinaire panel: Probeer de catamaran hamburger van de Foodmaster naast de ALDI eens, zalig. Tijdens de filosofische discussies die ontstonden onder het genot van Schrobjes kwamen we op een lastig vraagstuk terecht. Het Chinese alfabet heeft veel meer tekens dan het Nederlandse. Hebben die Chinezen dan ook een toetsenbord met veel meer knopjes? Weet u toevallig het antwoord op deze vraag, gelieve een brief te schrijven naar VV Serooskerke, Kadetweg 4, 4353 SJ Serooskerke.

In stad bleek ons team nog meer verborgen talenten te hebben. We hadden al een verdienstelijk André Hazesimitator en iemand die reusachtige drollen kan draaien, maar we hebben ook iemand die in een vol café een perfecte uitvoering van de Neckless opvoerde. Zaterdag spelen we thuis tegen RMU om 12:30. Komt dat zien!