Wij zijn maar simpele amateurvoetballertjes. We betalen zelf contributie en de enige beloning is een bruine fruitschaal (50 stuks) na de wedstrijd. Maar desondanks is alles goed geregeld. Zo weten we ruim voor het seizoen wat het competitieprogramma is. Zaterdagmiddag 3 december een uitwedstrijd tegen GPC Vlissingen, dat konden we in augustus al in onze agenda schrijven. Iedereen houdt hier gewoon rekening mee, behalve de FIFA. Die corrupte organisatie met een miljardenbudget moest zo nodig ineens een wedstrijd van het Nederlands elftal inlassen op diezelfde zaterdagmiddag. Wij, voorstanders van mensenrechten en een inclusieve samenleving (zie onze prachtige regenboogband), zijn pertinent tegen dit WK. Zodoende besloten we als protest te weigeren om te voetballen en de hele middag in de kantine te gaan zitten.

De wedstrijd bij GPC werd afgelast en we besloten dan maar te gaan trainen. Nu lag de gevoelstemperatuur iets lager dan die in Qatar, dus bleven de aanmeldingen hiervoor uit. Voor de protestactie in de kantine was de opkomst wel wat hoger. GPC staat trouwens voor Gemeente Post Combinatie, vandaar dat ze ook altijd zo veel kaarten krijgen. Doe met dit feit wat u wilt.

In de kantine was El Patron Eric zowaar weer aanwezig. Na zijn operatie mocht hij voor de eerste keer weer fietsen en dus ook weer zijn kop eraf zuipen in de kantine. Bij zuipen hoort een snackje en zo komen we weer bij de culinaire rubriek. Ik wil de mannen van het tweede bedanken voor hun tip van enkele weken terug. Ik ben de donderdag erna direct naar de markt gereden om 10 kilo gezouten pinda’s van De Notedop. U denkt misschien: Tien kilo, is dat niet wat zwaar voor op de bank tijdens de wedstrijd? Maar u moet niet vergeten dat we zeven geblesseerde spelers en vijf stafleden hebben en dat de rest van het team net fit genoeg is voor een halfje. Dus volk genoeg op de bank. Helaas was Nederland – Ecuador zo’n zinderend spannende wedstrijd dat ik van de zenuwen die tien kilo zelf heb zitten wegvreten. Desondanks een 10 voor kwaliteit en service. Mag ik u op de aanbieding van december attenderen: 400 gram cranberrymix voor 4 euro.

Dat we de laatste wedstrijden hebben verloren zou misschien door een gebrek aan tactisch inzicht kunnen komen. Toen we in de kantine klaar zaten voor Nederland tegen de USA waren we van mening dat Blind er wel eens uit mocht voor Malacia en dat Dumfries ook nog weinig had laten zien dit toernooi. Samen scoorden ze twee goals en drie assists deze wedstrijd. We hebben er dus veel kijk op. Verder was het gezellig in de kantine en we hopen dat u er vrijdagavond weer bent. VV Veere begrijpt dat zo’n avond een slechte combinatie is met voetballen de volgende dag, dus hebben ze aangeboden de wedstrijd af te gelasten. Dan zijn we ook de moeilijkste niet en halen we die een week later in.

Ten slotte hebben we nog een kleine huishoudelijke mededeling. Na de wedstrijd van Nederland gingen we nog even naar de stad. De barvrouw van de Reutel vroeg of iemand van ons toevallig de vorige keer dat we daar waren met de voetbal twee oranje kabouters had gestolen. Wij wisten van niks en gaven aan dat we alleen een biljartbal hadden gestolen en een trompet, een barometer en een paar schilderijtjes van de muur hadden gehaald. Maar mocht u dit lezen en u al een paar weken twee oranje kabouters hebben staan waarvan u misschien ook niet meer weet waar u ze vandaan heeft: Kanaalzicht wil ze graag terug. Dit zijn heel dierbare kabouters. Sinds deze gejat zijn schijnen de kinderen van de eigenaar aan een stuk gehuild te hebben en de kat van de Reutel weigert z’n eten aan te raken. De Schrobbelèr van Kanaalzicht kan je trouwens beter overslaan. Een oud spreekwoord luidt: Als de Schrob warmer is dan het frituurvet van VCK, laat dan maar.