Een prachtige lentedag eind april belooft nog een maand vol voetbal in het zonnetje. Voor de andere teams tenminste, want het vijfde is alweer klaar. Dat betekent voorlopig ook een einde aan de wedstrijdverslagen van het vijfde die massaal gelezen worden. We hebben nog geprobeerd een hoge klassering te behalen om de nacompetitie te halen, maar die blijkt er op ons niveau ook niet te zijn. Hopelijk lukt het ons om nog wat oefenwedstrijden in te plannen zodat u toch nog wat te lezen heeft. U wordt in ieder geval bedankt voor het lezen. We hadden nooit verwacht dat deze wedstrijdverslagen zo’n groot succes zouden worden.

De laatste wedstrijd was tegen GPC, een laaggeklasseerde tegenstander. Dat leek ons nou een prima gelegenheid om eens een feestopstelling neer te zetten. Coach Joôst was nog niet aanwezig en we hadden geen zin meer in zijn ellenlange tactische besprekingen, dus besloten we in opstand te komen. Yoeri wilde wel eens als veldspeler in actie komen en Peer moest dan maar gaan keepen. Alleen toen realiseerden we dat we nog ergens voor speelden. We staan ruim boven Domburg, maar die hebben nog vier wedstrijden te spelen en kunnen ons nog inhalen. En de vorige keer wisten we in de stervenskou met veel moeite een puntje uit het vuur te slepen tegen GPC, dus alle reden om deze wedstrijd serieus te nemen.

En dat deden we. Na een paar seconden haalde Maurice uit. Via het hoofd van een tegenstander ging de bal over de achterlijn. Na een korte blessurebehandeling nam Buuze de corner. De Messi van Veere maakte een gol olimpico, de corner draaide er in één keer in. Dit leek een incident, maar een paar minuten later was het weer raak. Dit keer kon Jur een corner vrij inschieten in de vijf meter. Bij gebrek aan een keeper stond de derde reservevlagger op goal. Op zich een prima keeper, maar hij had wat moeite met klemmen, hoge ballen, uitkomen, schoten van afstand en van dichtbij. Zo scoorden we in de eerste helft vier (of misschien vijf, ik ben de tel kwijt) uit corners en stonden we bij rust 6-0 voor. Candy, voor wie het zo goed als onmogelijk is om nog topscorer te worden, scoorde twee goals. Jur had bij rust al een hattrick, waaronder één goal uit een wereldaanval met assist van Candy. Matthijs werkte een bal binnen. Buuze schijnt ook nog gescoord te hebben. Deze goals moet je zelf maar in een willekeurige volgorde plaatsen, ik zou niet meer weten wanneer welke viel.

Na rust werd er vooral aangekloot en mochten degenen die nooit scoren een goal maken. Ramon besloot toen hij in kansrijke positie kwam voor de zekerheid maar een kanonskogel af te vuren: Als de keeper deze had geraakt, had die zelf ook in de goal gelegen. Kaj maakte voor het eerst in jaren zijn tweede goal van een seizoen. Uiteindelijk werd Mark in de spits gezet. Eerst kreeg hij een bal vlak achter zich, maar een aanval later scoorde hij alsnog. In een paar minuten in de spits lopen scoort hij al meer dan aanvallende middenvelder en de vaste nemer van standaardsituaties Teun. Hij gaf meteen aan volgend seizoen de concurrentie met Candy aan te willen gaan in de spits. Daarna was het de beurt aan Johan om in de spits te gaan spelen, maar hij wist helaas niet te scoren. Peer maakte ook nog zijn rentree na zijn zoveelste enkelblessure en kreeg bij zijn eerste balcontact alweer een zaag, maar wist deze gelukkig te ontwijken. Uiteindelijk ging Yoeri ook maar eens mee naar voren bij een corner, maar bij schoot over.

Zo werd het een feest voor doelpuntenmakers en vooral voor de cornernemers Buuze en Maurice, die steeds gratis assists kregen. Ballen die in de handen van de keeper terecht kwamen werden achterwaarts in het goal losgelaten. De ene goal was nog lelijker dan de andere. Zo wonnen we uiteindelijk met maar liefst 10-0. Dit is kinderspel vergeleken bij de wedstrijd Borssele 1 – Veere 3 in onze competitie. Deze wedstrijd eindigde in 15-15. Zat er een belchinees op de tribune? Sloeg de straling toe? Of heeft de scheidsrechter de uitslag gewoon verkeerd ingevuld? De KNVB heeft in ieder geval een onderzoek ingesteld naar mogelijke matchfixing. Niet onlogisch, want Borssele wordt gesponsord door meerdere goksites. Seroos 5 eindigt het seizoen op een derde plaats, maar we moeten nog een maand afwachten om te zien waar we daadwerkelijk eindigen.

Waar Michelin in Zeeland dit jaar her en der sterren heeft uitgedeeld en weer afgepakt, houdt ons culinaire panel meer van stabiliteit. Op Seroos is het assortiment in de kantine al jaren nauwelijks veranderd. Het was bloedje heet weer, dus een goed moment voor een vergelijkend warenonderzoek naar rookworsten. Jur heeft broodjes rookworst met mosterd en met de combinatie mayo-curry getest. Zijn eindoordeel wordt in de loop van volgend seizoen gepubliceerd in de Seroos 5 Restaurantgids.