2023 is het jaar waarin de VV Serooskerke haar 75 jarige jubileum viert. In 1948 werd onze dierbare vereniging opgericht en anno nu vieren wij 75 jaar blauwwit. Ikzelf ben meer dan de helft van die tijd lid, maar dit geheel terzijde. Op zaterdag 7 januari speelt ons 1e elftal uit 2007 een jubileumwedstrijd tegen Veere uit 2007 als reprise van de nacompetitie finale uit dat jaar.

We gaan terug naar zaterdag 2 juni 2007. Serooskerke hikt al jaren tegen promotie naar de 2e klas aan en ieder seizoen lukt het net niet om kampioen te worden, een aantal jaren achter elkaar worden we 2e. In 1999 degradeert ons vlaggenschip naar de 4e klasse, onder Joop van Huizen worden we in 2000 direct kampioen en het jaar erna handhaven we ons in de 3e klas. Vanaf 2001/2002 breekt er een periode aan van 4 jaar Leendert Geelhoed als hoofdtrainer, in deze jaren ontwikkelen wij ons als team goed, maar de gedroomde stap naar de 2e klas blijft uit. We worden een keer uitgeschakeld in de nacompetitie door WHS en een keer door Tholense Boys. Na deze periode neemt oud-Seroos speler Marcel de Nijs het trainerschap op zich, zijn eerste jaar worden we 2e en vliegen we eruit in de nacompetitie. In 2006/2007 worden we weer 2e, dit keer achter Nieuwdorp. De eerste ronde van de nacompetitie spelen we tegen Kogelvangers uit Willemstad, na uit met 1-6 te winnen en thuis met 3-0 is onze angstgegner Tholense Boys de volgende horde. Uit winnen we met 0-1, door een laat doelpunt van afstand, van Willem-Jan Schoe. Tholen lijkt hierdoor geknakt en thuis winnen we ook. Tholense Boys degradeerde hierdoor en Serooskerke plaatste zich voor de finale. De finale wordt op Domburg gespeeld tegen competitiegenoot Veere, dat zich ook had geplaatst. Een heuse derby dus in de finale.

We spelen in de volgende opstelling; Jerry Holmes op het doel, de verdediging bestaat uit Frank Rooze, Willem-Jan Schoe, Renco Francke en Jasper Wilderom. Rechts op het middenveld speelt Bernado Wattel en centraal David Dekker en Jan-Willem Francke, links vanaf het middenveld Bas Rooze. De spitsen zijn Jeroen Geerse en Frank Allaart. Degene die als reserve starten zijn Arnold Schrey, Ezra de Korte, Alex de Visser en Jacco Gideonse. Andre Brouwer had tegen Tholense Boys rood gekregen en Nicky Holmes was terug aan het komen van een blessure.

Veere heeft een sterk team met spelers als Joachim Cornelisse als dreigende flankspeler, balvaardige middenvelder Jason Blommaert, Gerben Bakker die er voor zorgt dat Veere achterin 1 op 1 kan spelen, klasbak Edwin van Tatenhove, getalenteerde linksbuiten Theo van Tatenhove en een gevreesd spitsenduo Tom Nieuwelink en René Michel Gerritsen, wie de all-time topscorer van Veere werd.

De wedstrijd was spannend, maar niet goed, weinig kansen en veel strijd, totdat wij een vrije trap krijgen aan de zijkant van het veld, cultheld David Dekker zet zich achter de bal en ramt hem, op zijn blauwe schoenen, in de korte hoek. Het feest kon losbarsten.

Renco Francke

Hieronder vind je krantenartikelen en foto’s van de promotiewedstrijd.