Na een regenachtige trainingsweek met als hoogtepunt de vuurwerkshow tijdens de afsluitende training, mede mogelijk gemaakt door twee nader te noemen supporters, werd het belang van deze derby nog maar eens duidelijk. Wij op plaats 2 en de buren uit Domburg/Oostkapelle op plaats 3 achter Nieuwenhoorn die door veel kenners al als kampioen worden beschouwd. Bij winst zouden we een goede stap zetten op de ranglijst maar bovendien ook voor de 2e periode, waar we na 5 wedstrijden bovenaan staan.

In dezelfde opstelling waarin vorige week bij Arendskerke met 0-2 werd gewonnen betraden beide teams het veld. Ook op de reservebank nauwelijks wijzigingen ten opzichte van vorige week. Met Maikie Noblejas als eventuele pinchhitter was de bank goed bezet. Vooraf werd geprobeerd om ook Jorden op de bank te krijgen, echter was het de scheidsrechter die hier een stokje voor stak aangezien ons Jord van ringvinger tot schouder in het gips zit en daardoor de veiligheid van andere spelers “in gevaar” brengt. Ondanks de inspanningen van ome Jos en Jord zelf om in topconditie op de bank plaats te kunnen nemen (ongekend hoe hij hierin investeert) stond hij om 14:30 uur gezellig langs de lijn.

Onder toeziend oog van een paar honderd toeschouwers zorgde de S-SIDE, evenals vrijdagavond bij GOES – Hoek, voor een spetterende opkomst (waarvoor dank!). Mede door het zware veld en de harde wind die dwars over het veld stond waren beide ploegen in het begin van de wedstrijd aan elkaar gewaagd zonder écht gevaarlijk te worden. De eerste mogelijkheid kregen wij via Dennis waarna Domburg/Oostkapelle na een klein kwartier iets terug deed via Wouter Verduijn. Zijn schot verdween gelukkig langs de verkeerde kant van de paal naast het doel. De eerste helft krabbelde langzaamaan voort en beide ploegen kwamen niet verder dan wat speldenprikjes. Na een half uur werden we wat gevaarlijker via een corner van Sil en een vrije trap van Beau. Vlak voor rust was het nog even opletten geblazen doordat Jordi zich bijna verkeek op een lange bal van achteruit welke gedragen werd door de wind. Gelukkig wist Jordi de bal net op tijd over het doel te tikken. De daaropvolgende corner leverde een schot op maar deze werd door Alex en Sil vakkundig geblokt waarna Jordi de bal kon oppakken.

Zonder doelpunten in de eerste helft werd de rust bereikt. De gemaakte afspraken werden nogmaals herhaald en afgesproken werd om de 2e helft fel te starten met de nodige druk vooruit. De eerste kans was voor Sil maar zijn inzet werd gekraakt. De daaropvolgende corner van Dennis werd door de doelman van de tegenstander losgelaten waarna de bal voor de voeten viel van Bjorn. Zijn vlammende schot spatte uiteen op de paal en in de rebound viel de bal op 40 cm van de lijn voor Tiemen maar helaas schoot hij op ongelukkige wijze naast de goal. Vervolgens kreeg Domburg/Oostkapelle een grote schietkans maar door goed keeperswerk wist Jordi het schot te keren.

Even later werd Dennis via een uittrap van Jordi gelanceerd, speelde vervolgens op schitterende wijze een aantal verdedigers uit en legde de bal opzij voor de inkomende Tiemen. In plaats van gelijk te schieten besloot hij om de bal goed te leggen waarna een middenvelder kon wegwerken en daarna Dennis netjes in de voeten aanspeelde. Ook Dennis had iets te veel tijd nodig om te kunnen schieten waardoor Domburg/Oostkapelle kon ingrijpen en paniekerig de bal over de zijlijn schoot. In de laatste fase van de wedstrijd kreeg Aron de bal van Dennis maar zijn inzet met links werd geblokt waarna de keeper de bal simpel kon oprapen. Vervolgens was het Lennart die vanuit een vrije trap Aron probeerde te bereiken. De linker centrale verdediger verlengde de lange bal in plaats van weg te koppen waardoor Aron vrije doortocht had richting de goal. Met binnenkantje rechts lukt het hem om de keeper te passeren maar helaas was daar de binnenkant van de paal die ervoor zorgde dat de bal terug het veld in rolde. De instormende Tiemen kon er echter ook niet meer bij waardoor een verdediger kon wegwerken.

Door ontzettende pech in de afronding en met het nodige kunst en vliegwerk bleef Domburg/Oostkapelle overeind waardoor de wedstrijd eindigde in de stand waarmee ook werd begonnen.

Door het gelijke spel van koploper Nieuwenhoorn hadden we met een overwinning hele goede zaken kunnen doen op de ranglijst. Ook in de 2e periode blijft het spannend door het gelijke spel van De Meeuwen en de overwinning van Yerseke. Met 13 punten hebben we hierin 1 punt voorsprong op Yerseke en 2 punten op De Meeuwen. Volgende week staat de uitwedstrijd tegen De Meeuwen op het programma en mag door de stand in de 2e periode als zeer belangrijk worden beschouwd. Wij danken alle supporters voor de steun en zien jullie graag volgende week in Zoutelande!

Een samenvatting van de wedstrijd plus een interview met Aron is te vinden op de website van Omroep Zeeland.

Foto’s zijn gemaakt door Jolien Wondergem en zijn hier te bekijken.