Deze week zijn wij de ‘Club van de Week’ bij VoetbalJournaal. Gedurende de week worden er artikelen geplaatst over clubiconen, spelers en trainers van onze vereniging. Vandaag is het de beurt aan jeugdtrainer Ruben Hollemans.

Lees hieronder het artikel.

Ruben Hollemans is in de avonduren maar al te graag met zijn hobby bezig. Waar hij zelf schittert in de derde divisie met zijn ploeg VV Goes, traint de 27-jarige middenvelder op zijn vrije avond juist de talenten onder de 16 bij zijn jeugdliefde VV Serooskerke.

Hollemans leerde zelf het spelletje bij zijn eigen dorpsclub, waar hij sinds kleins af aan al mee verbonden is. Want naast dat de geboren Zeeuw momenteel zelf deel uit maakt van de selectie van derde divisionist VV Goes, is hij al vanaf zijn 15e actief als jeugdtrainer bij VV Serooskerke. En na al die jaren bevalt dit nog enorm goed voor Hollemans. “We zijn op dit moment druk bezig met een nieuw beleidsplan bij de club. Ik denk dat we mooie stappen aan het maken zijn om een mooie balans voor onze jeugd te zoeken tussen het prestatieve en recreatieve.”

Als voetballende trainer combineerde Hollemans altijd zijn eigen trainingen met het trainersvak. “Vaak train ik zelf drie tot vier keer in de week en de avond die ik over heb, sta ik zelf op het veld om trainingen te geven,” vertelt hij lachend. Na de succesvolle fusering van VV Serooskerke en Veere, traint de fanatiekeling momenteel de onder 16 van de SJO. Zelf heeft hij deze goedlopende fusering ook positief ervaren. “Het is mooi om te zien dat we momenteel bij bijna elke leeftijdscategorie een elftal hebben staan.” Hollemans begon zijn trainerscarrière bij de E-junioren en groeide steeds met de jaren mee met zijn elftal. “De kern van de groep is altijd gebleven, ik ken de jongens goed en haal er daarom veel plezier uit. Het is dan ook mooi om te zien hoe de jongens zich ontwikkelen.”

Een wedstrijdloze periode was voor Hollemans ook zeer lastig. “Het plezier tijdens de trainingen is er zeker, maar het spelen van de wedstrijden blijft voor die jongens toch het leukste.” De jeugdtrainer zelf vindt naast het plezier, het prestatieve aspect ook belangrijk. “Het zou mooi zijn als er natuurlijk over een paar jaar een aantal jongens de stap kunnen maken naar het eerste elftal.”

Gelukkig mocht er aan het begin van dit seizoen nog wel gevoetbald worden en dit verliep voor de talenten van Hollemans op zijn zachts gezegd niet slecht. “Qua resultaat was ik zeker tevreden en ik denk ook dat we een stapje hogerop zouden kunnen. Helaas zijn er in Zeeland weinig onder-16 elftallen, waardoor we met een niveau hoger vele lange reisafstanden zouden moeten afleggen, vandaar deze bewuste keuze voor deze competitie.”

Iedere week steekt Hollemans veel tijd en energie in zijn team bij ‘Seroos’, maar hij heeft het er dubbel en dwars voor over. “We zijn aan het bouwen met een jonge groep, maar ik doe het nog altijd met enorm veel plezier.” De komende jaren zal de talentvolle trainer dan ook nog vaak coachend langs de lijn staan op Sportpark Noordhout. “Ik kom er al vanaf jongs af aan, ik ken er veel mensen en er heerst altijd een hele warme en gezellige sfeer,” sluit hij mooi af.