In het vorige artikel viel te lezen dat Jordi benieuwd was naar de buitenlandse stadions van Renco. Navraag leert dat Jordi zelf al zo’n 25 stadions bezocht, in binnen- en buitenland. Is deze gezamenlijke interesse dan de basis geweest voor de winst van de voetbalquiz in 2017? Het zou zomaar eens kunnen.

Renco: “Als ik een top 3 moet samenstellen uit stadions waar ik geweest ben, moet ik een keuze maken uit Glasgow Rangers, Celtic, Liverpool (buitenkant), Everton, Club Brugge, Royal Antwerp FC (buitenkant), Germinal Beerschot, Sporting Lokeren, AA Gent, Paris-Saint Germain, Stade de France (buitenkant), Schalke 04, Bayer Leverkusen, Borussia Dortmund, Hertha BSC, Real Madrid, Atletico Madrid en Rayo Vallecano. Voetbalstadions zijn een liefhebberij voor mij en dan kan ik nog het meest genieten van de sfeer, historie en karakter van een club, de echte voetbalsfeer.”

1. Schalke ’04

Renco over de Veltins Arena: “Één van de eerste buitenlandse voetbalreisjes. Pas in de week vooraf kaartjes geregeld via seatwave, waardoor er te weinig tijd was om de kaartjes op te sturen. Afgesproken om bij een Marriothotel de kaartjes op te pikken, maar op den duur via een tussenpersoon gekregen vlak voor begin van de wedstrijd. Ik heb nog nooit zoveel mensen in clubkleuren gezien als bij binnenkomst van de stad Gelsenkirchen, wat een volksclub. De Arena Auf Schalke is een modern stadion met dak, maar de supporters en de voetbalbeleving vond ik prachtig, wij zijn naar de wedstrijd Schalke’04-Hannover’96 geweest in de tijd dat Fred Rutten daar trainer was en Kevin Kurányi in de spits stond. De Nordcurve zorgt voor de sfeer. In verschillende vakken zitten uit- en thuissupporters door elkaar, wat prima gaat, zoals het hoort. Na de wedstrijd het trainingscomplex bezocht en het oude Parkstadion, waar Wim Kieft in 1988 met een kopbal scoorde tegen Ierland, ze waren toen aan het afbreken en inmiddels is het helemaal weg. Duitsland is een aanrader om een wedstrijd te bezoeken, mooie voetbalsfeer en prima bieren, die je gewoon op straat in een glas mag drinken. Duitsland heeft de grootste gemiddelde capaciteit van Europa, 10.000 meer dan bijvoorbeeld Engeland.”

1. Glasgow Rangers

Renco over Ibrox Stadium: “Een aantal jaren geleden met de 1selectie naar Glasgow geweest. Dit was in de tijd dat Rangers, na het faillissement op het 3niveau uitkwam. We hebben de wedstrijd tegen East-Five bezocht. Voordien zijn we naar hét supportershome van Rangers The Louden geweest, ook al prachtig. Voor de wedstrijd met een aantal andere liefhebbers uit de selectie een rondje rond Ibrox-park gelopen en genoten van de prachtige historische voorgevel van het stadion opgetrokken uit rode Engelse baksteen. Aan de zijkant van het stadion was een muur waar supporters zo een steen konden kopen en hun naam er in kerven. Een wedstrijd op het 3niveau in Schotland met 40.000 toeschouwers op de tribune en met Simply the best van Tina Turner en Penny Arcade van Sammy King een prachtige sfeer.”

1. Paris Saint Germain

Renco over het Parc des Princes: “Ik denk een jaar of negen terug een romantisch weekendje Parijs geboekt met mijn vrouw, maar vooraf wel gekeken of er nog gevoetbald werd. Zonder kaartjes op pad gegaan en via een buslijn werden we ergens in de buurt van het stadion afgezet, de mobiele telefoons waren nog niet zoals nu en liepen we door de straten luisterend naar het geluid van supporters op weg naar het Parc des Princes. De huidige pracht en praal van PSG was toen nog niet, de club was net overgenomen door de investeerders uit Qatar en Javier Pastore was tot dan toe de enige grote aankoop. Bij het stadion aangekomen was de wedstrijd net begonnen, maar de zwarthandelaren herkenden onze zoekende ogen. De prijs was wat hoger, maar vlug naar binnen. De stoeltjes waren nog niet vernieuwd zoals nu, met de prachtige rode Eifeltoren tegen de donkerblauwe achtergrond, maar echt oude blauwe klapstoeltjes. De wedstrijd PSG-Dijon had niet veel om het lijf, het stadion uit 1972 vond ik wel mooi.”

Renco, hartelijk dank voor je mooie bijdrage. Tot slot jouw nominatie: “De beurt wil ik doorgeven aan Jacco Gideonse, hij mag van mij de top 3 geven van mooiste wedstrijden die hij heeft gezien.”