Het heeft even geduurd, maar dan heb je als lezer ook wat. De volgende die aan de beurt is om een top drie samen te stellen is niemand minder dan Jacco Gideonse. De afgelopen dagen heeft Jacco gebruikt om eens grondig door zijn archief te speuren op zoek naar de top 3 mooiste wedstrijden die hij ooit heeft gezien.

Jacco alvorens hij zijn top 3 prijsgeeft:Allereerst wil ik Renco bedanken voor de nominatie. De afgelopen dagen heb ik alle mooie wedstrijden die ik heb gezien in mijn herinnering voorbij zien komen. En al snel was ik beelden en foto’s terug aan het kijken. Een aanrader in deze voetballoze periode.

“Keuzes maken is dan weer moeilijker.. Daarom heb ik me maar beperkt tot wedstrijden die ik als toeschouwer heb meegemaakt. Anders moet ik ook nog gaan kiezen uit de vele galavoorstellingen die Seroos 3 op de mat heeft gelegd de laatste jaren. Al is de meest gedenkwaardige wedstrijd daar uit het laatste kampioensjaar. Waar we thuis tegen ZM2 met minder dan 10 minuten te spelen op een 0-2 achterstand kwamen, en uiteindelijk toch nog met 4-2 wonnen. Mooi is natuurlijk een ruim begrip. Een wedstrijd kan mooi zijn vanwege het spel, de spanning of juist de aanloop er naartoe. Hieronder komen alle facetten terug.”

1. Serooskerke – Veere

Jacco over Serooskerke – Veere:Met stip op 1, de befaamde nacompetitie uit het seizoen 2006/2007. Ik speel gelijk een beetje vals omdat ik geen toeschouwer maar reservekeeper was. Maar uit ervaring kan ik vertellen dat het verschil daartussen niet zo heel groot is.

De eerste herinnering gaat terug naar 21 mei 2007. Voor het 3e jaar op rij treffen we Tholense Boys in de nacompetitie. De voorgaande jaren betekende dit twee keer uitschakeling. Deze keer ging het ook moeizaam (citaat uit de PZC: “je traint om mooi voetbal te zien, dat heb ik vandaag niet gezien”), tot Willem Jan Schoe in de blessuretijd in de kruising knalt. Na deze wedstrijd kwam de echte overtuiging dat we gingen promoveren.

De week erop werd er een simpele thuisoverwinning geboekt, lees hier het verslag van deze wedstrijd van de PZC, en konden we ons opmaken voor 2 juni 2007. Een wedstrijd die velen zich herinneren, de finale van de nacompetitie tegen Veere. Toen nog een echte derby. Sfeeracties, meer dan 1000 man publiek, een doelnet dat in de brand vloog. En vooral ontstellend slecht voetbal. Niet voor niets zong onze verdediging na elke wedstrijd ‘We rammen en we roeien alles weg’.

Eén van die roeiers was David Dekker, en die bleek ook met gevoel te kunnen trappen. Zijn vrije trap in de korte hoek vloog erin, 20 spannende minuten volgden en daarna en de ontlading. De veldbestorming, eindelijk de promotie naar de 2e klasse waar we al jaren tegenaan hikten. Nog altijd krijg ik kippenvel als ik de foto’s terugkijk“.
Onlangs is er op onze Facebook pagina ook een terugblik geweest op deze wedstrijd, deze is hier te bekijken. Lees hier het verslag van de PZC.

1. Ajax – Twente

Jacco over Ajax – Twente:Als ik denk aan de mooiste wedstrijd van Ajax dan gaan de recente herinneringen al snel terug naar Real Madrid – Ajax. Een wervelende wedstrijd waar een heel hoog niveau werd gehaald. Toch heeft de wedstrijd Ajax – Twente van 15 mei 2011 een streepje voor. In die tijd deelde ik een seizoenkaart van Ajax samen met sir Alex. Helaas was deze wedstrijd aan hem toebedeeld, waardoor de wedstrijd op TV gevolgd moest worden.

Al 4 jaar lang was er de jacht op de 3e ster. En nu kon deze worden behaald in een directe confrontatie met directe concurrent Twente. Dagenlang liep elke Ajacied al met de spanning in zijn lichaam, en die spanning viel pas een beetje weg toen in de 78e minuut Siem de Jong de 3-1 binnenschoot. En dat in een wedstrijd met een hoog tempo en vol strijd. De beelden van de ontlading bij het publiek, de spelers en de staf kun je niet vaak genoeg terugkijken. Eindelijk de 30e titel binnen, op een manier zoals je dat normaal alleen in films ziet gebeuren.”

1. Barcelona – Real Madrid

Jacco over Barcelona – Real Madrid:Eén van de eerste wedstrijden die te binnen schoot was de wedstrijd Barcelona – Real Madrid uit 2010. Misschien dat wedstrijden ook beter lijken als ze langer geleden zijn, aangezien alle genoemde wedstrijden al langer geleden zijn. En er zijn uiteraard veel mooie edities van deze wedstrijd. Maar dit was een wedstrijd waar elke voetbalgenieter graag naar kijkt, ook zonder clubvoorkeur.

Ik weet nog dat beide ploegen in de competitie aan elkaar gewaagd en iedereen uitkeek naar de clash. Maar wat volgde was een show. Barca speelde die avond zo geweldig dat het een show van 90 minuten was, met prachtige goals, veel kansen en een Real dat er totaal niet aan te pas kwam. Ook toen ze er een fysieke strijd van probeerden te maken hadden ze nog geen enkele kans, en 5-0 was uiteindelijk nog een magere afspiegeling. Zoveel superioriteit in zo een topwedstrijd is niet vaak vertoond. In de samenvatting die ik terugkeek zie je nog niet de helft van de kansen die ze kregen, maar na de wedstrijd zie je ook aan de reactie van de spelers en staf hoe bijzonder deze wedstrijd was.”

Jacco ter afsluiting van zijn top 3:Ik ga de pen doorgeven aan een bijzonder veelzijdig iemand. Hij masseert professionele wielrenners, behandelt alle spelers van Seroos, is mental coach voor de spelers, heeft een eigen praktijk als sportmasseur, is columnist voor onze website en bewaakt de kerncentrale. En in zijn vrije tijd gaat hij graag kijken bij optredens van bandjes. Ik wil dan ook graag van Jos Tuns weten wat zijn favoriete drie bands zijn.