De opzet voor de nacompetitie  verandert dit jaar. De clubs die een periodetitel hebben veroverd, worden vanaf heden aan elkaar gekoppeld op basis van hun eindklassering in de competitie. De nieuwe variant zorgt ervoor dat de hoger geëindigde teams in de nacompetitie tegen lager geëindigde teams spelen.

Tot dit seizoen werden de periodekampioenen gekoppeld op basis van een vaststaand schema waarin de eindklassering geen rol speelde. De nieuwe indeling had voor de nacompetitie van vorig seizoen bijvoorbeeld een heel ander schema opgeleverd in de vierde klasse van het zondagvoetbal. In plaats van Hontenisse-SC Gastel, Breskens-Grenswachters en RBC-Clinge waren dan gespeeld: Hontenisse-Grenswachters, RBC-Breskens en Clinge-SC Gastel.

Doelsaldo

In de promotie-degradatieregelingen die de KNVB onlangs publiceerde, staat ook een verandering die van nut kan zijn voor de Zeeuwse hoofdklassers Hoek en Vlissingen. Wanneer twee of meer teams in aanmerking komen voor een kampioenschap of rechtstreekse degradatie, dan is het doelsaldo beslissend indien het aantal wedstrijdpunten gelijk is. Tot dit seizoen volgde in die gevallen een beslissingswedstrijd.

Deze regeling geldt alleen voor de hoofdklassers, niet voor de eersteklassers en lager.

Bron: PZC