Morgen, 10 december 2022, spelen we onze laatste competitiewedstrijd van dit kalenderjaar. Een wedstrijd met verschillende sentimenten. De tegenstanders vandaag zijn de Noormannen, zij die vernoemd zijn naar de Scandinavische bewoners van Zuid-Noorwegen, Denemarken en Zweden, waarvan het zeevarende deel wat Europa introk voor zijn rooftochten ook wel Vikingen werden genoemd. Deze bevolkingsgroep kwam tot zijn daden in de jaren tussen 789 en 1100. Om nog even wat beeldspraak eruit te gooien; komen de Noormannen uit Westkapelle vandaag op rooftocht naar Serooskerke om de punten als buit mee te nemen? Ik hoop het niet en dat wij zij met lege handen op hun schepen veromme sturen. Één van de sentimenten morgen is de vraag of we er voor gaan zorgen dat een ieder die de VV Serooskerke een warm hart toedraagt straks met het gelukzalige gevoel aan de kerstdis zit, dat diezelfde VV Serooskerke bovenaan de ranglijst staat. We spelen er dus voor om Herbstmeister te worden, zoals ze dat in Duitsland zo mooi kunnen zeggen. Wie had dat gedacht.

Het volgende sentiment is dat Bjorn Francke vandaag zijn laatste wedstrijd gaat voetballen, dit is natuurlijk niet vrijwillig, maar noodgedwongen. Bjorn heeft vorig jaar vroeg in het seizoen zijn knie zwaar geblesseerd, met o.a. een kruisband afgescheurd. Nagenoeg heel het vorige seizoen heeft hij niet kunnen voetballen en gewerkt aan zijn herstel. Begin dit seizoen weer aangesloten en vrijwel alles gespeeld, maar wel altijd met klachten en iedere keer vocht in de knie. Na meerdere onderzoeken kwam vorige week dinsdag het bericht dat de kraakbeenschade dermate is dat direct stoppen met voetbal de verstandigste keuze is, met het oog op de rest van zijn leven. We gaan Bjorn zeker missen, want een speler die vaak aanspeelbaar is, een groot loopvermogen heeft, een gave techniek heeft en af en toe een doelpunt maakt, ga je missen. Zo’n doelpunt dat hij uit tegen Zaamslag maakte, door als middenvelder mee op te komen en met een harde lage schuiver de keeper kansloos te laten, had hij wat mij betreft vaker mogen doen. Bjorn zal zeker niet voor de vereniging verloren gaan en er zijn belangrijkere dingen in het leven dan voetballen. Fatsoenlijk kunnen blijven lopen bijvoorbeeld.

Als ik aan de voetbalclub de Noormannen denk, komt de naam van Mark Minderhoud bovendrijven. Deze topscorer van weleer maakte 259 doelpunten in zijn carrière en staat daarmee op een 7e plaats in de ranglijst van all time topscorer van Zeeland. Een prestatie die genoemd mag worden dus. Eind vorig seizoen stopte hij voor het 1e elftal, dus een gevaar minder voor Seroos. Een andere oud gediende die nog wel meespeelt, is Erwin Pouwelse, deze middenvelder scoorde afgelopen weekend de twee doelpunten van de Noormannen tegen Arendskerke. Hij neemt ook de vrije trappen en penalty’s. Door de 2-5 nederlaag bleef Noormannen op 10 uit 10.

De kans dat je in een seizoen als deze van álle ploegen uit het rechterrijtje 2x wint is klein, struikelen we of niet? Zet hem op Seroos!

Renco Francke.