Zaterdag 7 april 2018 trad het tweede aan tegen Tholense Boys 2. Iedereen was gebrand om deze pot te winnen, want van de stugge geel-zwarte formatie (slechts 14 tegengoals) werd in de 2e wedstrijd van dit seizoen met 0-2 verloren. Dat was een wedstrijd waarin Seroos de voetballende ploeg was, maar weinig creëerde, en Tholen een aantal foutjes afstrafte.

We werden rond kwart voor 12 hartelijk ontvangen op een zonovergoten sportpark De Bent. Eerst nog wat wc-bezoeken, wat broodjes naar binnen werken en een warming-up met lekker rondtikken op een goed kunstgrasveld. We begonnen om half 1 op het veld ernaast, wat er eigenlijk best goed bij voor de tijd van het jaar. Dat deden we met de volgende spelers: Jens op goal, voor hem Niels, Jasper, Arjen en Boyd. Het middenveld met Aloys, Jordi, Merijn en Dion. Spitsen Peter G en Tiemen. Marcio, Jannick en Steven begonnen op de bank.

Zoals verwacht kregen we behoorlijk wat ruimte om te voetballen op eigen helft en probeerde TB het achterin compact te houden. Dit compact houden lukte de eerste 20 minuten niet bij de thuisploeg, waardoor we vooral via de crosspass een aantal kansen kregen. Niels en Boyd speelden alla Dani Alves, en hadden er om half 3 een halve marathon op zitten. Na ± 20 minuten kwamen we op voorsprong. Een passeeractie op de rand van de 16m van Tiemen, waarna hij de bal hard in het dak van het doel schoot (begint zijn handelsmerk te worden). We verzuimden daarna om meer goals te maken en Tholen loerde op de counter, met diepe ballen over de flank. Na een afgeslagen aanval stonden we met veel spelers voor de bal. Een uitval van Tholen, met een goede passeeractie van één van hun middenvelders, belandde via de flank en een overstapje voor de voeten bij hun spits, die koelbloedig afrondde: 1-1. Daarna volgde een rommelige fase waarin we vergaten verzorgd te voetballen. We waren even van slag van de tegengoal. Net voor rust maakte een aanvaller van Tholen nog een forse charge vol op de enkel van Arjen. Op ons niveau is een vrije trap vaak het enige dat hierop volgt, zo ook nu. In de rust werd Tiemen vervangen om zijn kunsten in het 1ste te gaan vertonen. Marcio nam zijn plek in.

Vlak na rust zagen we hoe simpel scoren kan zijn. Merijn kon vanaf links zo de 16m binnen wandelen, en schoof de bal met buitenkant links langs de keeper 1-2. De thuisploeg ging weer op zoek naar de gelijkmaker en drong weer meer aan. Tot grote kansen leidde dit niet, maar we moesten wel secuur blijven spelen en zorgen dat we langer balbezit hielden dan in de fase voor rust. Dit lukte vrij aardig, ook omdat Tholen niet echt als collectief druk wist te zetten. Ze wisselde na ongeveer een uur twee spelers, onder wie hun fysiek sterke spits, wat ons niet slecht uitkwam. Iets later werd bij ons Dion gewisseld voor Jannick.
Tholen gaf veel ruimte weg achter de verdediging, zodat wij vrij eenvoudig een aantal keer op hun keeper af konden gaan. Via een aanval over rechts gaf Boyd de bal breed op Peter die de 1-3 tegen de touwen joeg, en Jannick scoorde nog met een voor hem kenmerkende bal die hij de verre hoek in krulde: 1-4. Daarna had hij nog een ‘prachtige’ lob in huis, die helaas huizenhoog over ging. Hij was niet zo fit zaterdag, dus we vergeven hem dat hij even geen overzicht hield en geen assist gaf op één van zijn medespelers. Eén hoogtepunt volgde nog, in het bijzonder voor de judoliefhebber, toen Peter tegen het gras werd gewerkt met een mooie Ippon waarop Henk Grol jaloers zou zijn.

We boekten vandaag een verdiende overwinning, waarbij we nog een aantal doelpunten meer hadden kunnen maken. Later die dag hoorden we dat zowel Kapelle als Arnemuiden geen punten pakten. Nummer 2 Arnemuiden krijgen we volgende week thuis, zodat we een gaatje kunnen slaan. Jannick zal van dit spektakel na afloop verslag uitbrengen.