Rectificatie: VV Serooskerke heeft de afgelopen weken verschillende brieven en telefoontjes ontvangen met de boodschap dat een Mexicano een merknaam is en daarom met een hoofdletter geschreven dient te worden. Het bestuur betreurt de eerder gemaakte fouten en zal er op toezien dat dit soort misstanden niet meer zullen voorkomen in de verslagen van het vijfde elftal.

Nu over naar het verslag: Winst en verlies zitten in het voetbal dicht bij elkaar. Om ervoor te zorgen dat het geluk nét je kant op valt, kan een goede voorbereiding dat ene procentje verschil maken. Daarom werden er op maandag al plannen gesmeed om na de wedstrijd bij de Gasterij te gaan eten. Zo leef je weer een hele week naar het weekend toe. Maar eerst moest er nog even gevoetbald worden. In onze competitie vol verrassingen ontdekten we deze week ZSC ‘62. Voor de meelezende vogelspotters: Dat staat voor Zwaluwen Stormvogels Combinatie. Om in te lezen hebben we even hun website geraadpleegd. Daar werd niemand minder dan Hans Nijland aangekondigd. We kunnen dit ons niet zomaar laten gebeuren, dus zullen we in de loop van het verslag ook een grote naam aankondigen. Of Hans ook Paul Pogba heeft meegenomen naar Scharendijke is niet bekend.

Tussen Scharendijke en Seroos ligt de stormvloedkering. Normaal gesproken is dat een prachtige route, maar dit weekend het toneel van de kustmarathon. Waar verschillende bekenden daar 42 kilometer en 195 meter zwoegden (dat is trouwens net iets minder lang dan de gemiddelde afstand die we op de training lopen voor het ‘winnende doelpunt’ valt.), kwam ZSC maar moeilijk vooruit met de auto. Ze waren daarom maar net op tijd voor de aftrap. Omdat vorige week het tactische epistel van Joost uitlekte, besloot hij deze week geen tactisch briefje te maken. Wel had hij dit keer de opstellingen uitgeprint. Dit briefje wordt volgende week in de kantine geveild voor het goede doel. In de opstelling stond in eerste instantie Jelle als keeper. Yoeri moest voor de wedstrijd nog even een marathon fietsen. Hij werd 31e, een geweldige prestatie. Maar ook voor hem geldt: Regels zijn regels. Wie te laat is, staat wissel. Uiteindelijk werd unaniem besloten dat Yoeri toch in goal moest starten en zo kon hij direct van de fiets het veld op.

Een prima prestatie van Yoeri, maar de echte strijder van de week was toch een van de tegenstanders. Een speler werd van dichtbij zo hard op zijn borst geschoten dat hij geen lucht meer had en knock-out ging. Tien seconden later stond hij weer op en voetbalde hij weer door alsof er niets aan de hand was. ZSC was wel een aardig teampje met een aantal snelle spelers, waardoor we 90 minuten aan elkaar gewaagd waren. Het aantal grote kansen was niet heel hoog en verder gebeurde er tijdens de wedstrijd ook niet heel veel geks, dus wordt dit verslag weer rijkelijk gevuld met randzaken. Schoenen bijvoorbeeld. Waar we in de eredivisie nog een spits op ouderwetse Copa Mundials zagen spelen, had de candyman paarsroze wondersloffen gekocht. En schieten dat ze deden. Een minuutje voor rust gaf hij een bal voor vanaf de zijkant. De wondersloffen deden hun wonder en de bal vloog zo de kruising in. Het jammere was wel dat hij een minuut later nog een enorme kans miste. Zo gingen we met een 1-0 voorsprong de rust in.

In de tweede helft hadden we een iets zwakkere fase rond de 60e minuut, waaruit ZSC uiteindelijk scoorde. Richting het einde van de wedstrijd hadden we weer het overwicht, maar gescoord werd er niet meer. Jelle bracht zichzelf nog in het veld, waarna hij concludeerde dat ook hij het tij niet meer kon keren en zichzelf maar weer wisselde. De gebroeders Dingemanse konden als invaller (dat zegt veel over hoe veel topmiddenvelders we in de selectie hebben) ook niet scoren. Joost mikte nog wel een afstandsschot de kantine in. Dat is het nadeel als je altijd de tweede helft naar de kantine toe wil spelen. Dan ga je je op doelen voor de derde helft richten. Joost wist in de derde helft namelijk wel flink te scoren bij de loterij: Een bandenrek en een onkruidverdelger. Ik vraag me af hoe hij zo’n twintig jaar zonder heeft kunnen leven.

We hebben genoeg spitsen in de selectie, maar er wordt dus weinig gescoord. Een taak voor onze zakenman/TD Jelle om buiten de transferperiode een vrije spits te vinden. Na een avondje scouten bij NAC – FC Groningen stond hij ineens voor hem. Transfervrij, ervaren, een echte afmaker, maar ook iemand die skills en afstandsschoten produceert. En wiens zoon vroeger groot fan was van VV Serooskerke (zie de instagram van David). Niemand minder dan Pierre van Hooijdonk. We hebben nog contact opgenomen met de KNVB, maar hij kon helaas niet ingeschreven worden voor zaterdagochtend. Behalve een spits kocht Jelle die avond trouwens ook nog een skybox in het Rat Verlegh Stadion.

In ons enthousiasme over de nieuwe spits waren we vergeten bij de Gasterij te reserveren. Er werden nog verschillende telefoontjes gepleegd, maar toen we zeiden dat we van het vijfde waren, werd er ineens opgehangen. We probeerden René-Michel nog uit te leggen dat er één speler vanavond niet bij was en dat we ons dus gewoon normaal zouden gedragen met de saté, maar het mocht niet baten. Zodoende fietsten we weer naar het inmiddels vertrouwde Bonnes op de Polder. Culinair zeer goed, prijs-kwaliteitverhouding top, aanrader zijn de scampi’s. Daarna zaten we nog even bij The Mex in de ballenbak en belden we wat met Marcelleke ‘het kaasboertje’ Schouten en Danny Makkelie. Volgende week spelen we weer tegen een onbekende club, SVOD of zoiets. Belangrijke mededeling voor alle supporters: We spelen op Domburg!!! Ik zag zondag al wat mensen met beschilderde doeken richting Duinhelm rijden. Graag naar een dorp verderop verplaatsen.