De maand november is begonnen en daarmee staan ook de koude maanden weer voor de deur. Een griepje ligt dan op de loer, waarbij je meestal ook koorts krijgt. Wat je dan het beste kunt doen legt Jos uit in zijn maandelijkse column.

Koorts

Is je lichaamstemperatuur boven de 38 graden Celsius dan heb je koorts en dan is het af te raden om te gaan sporten.

Koorts kan ontstaan door een infectie ( bijvoorbeeld griep).

Het verschil tussen een griep en verkoudheid is dat bij griep de klachten in een korte tijd verergeren. Dit kan uiteenlopen van hoofdpijn, hoge koorts, droge hoest, ontzettend moe, slap, ziek, zweterig, warm.

Koorts ontstaat door een reactie van je lichaam op het griepvirus. Je lichaam probeert het griepvirus te overwinnen en moet daarvoor hard werken. Dit heeft tot gevolg een temperatuurverhoging. Het griepvirus verzwakt/beschadigd je spieren met alle gevolgen.

Niet vergeten dat je hart ook een spier is en daarom is het zeker af te raden om te sporten als je koorts hebt. Je hart kan onherstelbare beschadigingen oplopen, met  zelfs dodelijke gevolgen.

ALS JE KOORTS HEBT, ABSOLUUT NIET TRAINEN OF EEN WEDSTRIJD SPELEN.

Als je koorts hebt veel water drinken zodat je niet uitdroogt (afkoeling van het lichaam) en je de afvalstoffen goed wegspoelt.

Nadat de koorts verdwenen is, kan er na enkele dagen weer langzaam getraind worden en na een 2 tal weken kan er weer voluit mee trainen.

Jos Tuns Sportmasseur