Onze jubileumcommissie is druk bezig met het verzamelen van foto’s van de VV Serooskerke door de jaren heen. Vele foto’s worden ingezonden en soms ontvang je dan ook pareltjes die een aparte vermelding verdienen. Deze week ontving Bert Riemens zo een pareltje van Wim van Haveren. Een opname van een item van Omroep Zeeland rondom de reüniewedstrijd tegen Aduard. Een prachtig stukje geschiedenis dat we even willen uitlichten.

Omdat deze wedstrijd bij de jongere generaties vermoedelijk niet meer scherp op het netvlies staat, was Han Lobbezoo bereid om een stuk te schrijven over dat memorabele bekeravontuur uit 1978. Onder zijn verhaal vind je de bewuste opname en enkele artikelen over de bekerwedstrijd en de reünie.

Aduard

Het is zaterdag 14 juni 2003 en Seroos organiseert de Aduard-dag. Behalve dat Serooskerke 1 tegen Aduard 1 speelt, spelen de elftallen uit 1978 de replay uit de 5e ronde van de KNVB beker. Waarom een Aduard dag?  De plaats in Groningen waar uitgerekend de door de Duitsers tijdens de 2e WO geconfisqueerde torenklok uit de Johanneskerk terug gevonden werd.  Maar door de voetbalhistorie altijd verbonden aan het opmerkelijk bekeravontuur in de jaren zeventig.

We laten de geschiedenis spreken. In de jaren 70 beleeft de voetbalclub Serooskerke een ongekende bloeiperiode. Vanaf seizoen 1974 – 1975 promoveert Seroos door twee kampioenschappen en een versterkte promotie in één ruk van de tweede klas Afdeling Zeeland naar de 3e klas KNVB. Onder leiding van trainer Henk Versluijs beleven de spelers Wim van Haveren, Theo Dekker, Lou Dekker, Joop Wattel, Jaap Allaart, Wim Allaart, Jan Bouterse, Bram Vader , Ko Wattel, Peter Louwerse, Piet Versluijs, Jan Riemens, Chris Riemens en Han Lobbezoo de jaren zeventig om nooit te vergeten. Ook het eerste jaar in de derde klas blaast Seroos zijn partijtje mee. En niet alleen in de competitie maar zeker ook vooral in het bekertoernooi.

1977 – 1978. Het avontuur start op 13 september 1977 tegen vierdeklasser Nieuwdorp. Deze eerste hindernis wordt met 0 – 3 genomen. Vervolgens werd een sensationele overwinning behaald op Arnemuiden 4 – 3. ‘.. in de wonderbaarlijke tweede helft hebben de mannen van trainer Henk Versluijs een ware voetbalshow opgevoerd’ (Arne’s Voetbalpraetje). In de derde ronde treffen we NOAD ’32 uit Wijk en Aalburg. In de verlening scoren we twee keer, 2 – 0.  Terwijl we op dat moment samen met Krabbendijke na 11 wedstrijden aan kop staan in de derde klas loten we tegen eersteklasser Barendrecht. Barendrecht trainer Daan den Bleijker: ‘Dit Serooskerke weet uitstekend te storen in alle linies. We konden niet in ons spel komen’.  We winnen met 1 – 0.

De volgende ronde koppelt ons aan een vierdeklasser uit het Groningse Aduard. Verder kon niet. Nog nooit had in de geschiedenis van de beker een club meer dan 400 km moeten afleggen voor een plaats in de volgende bekerronde. En het werd een onvergetelijke belevenis voor de vriendenclub. Zo apart dat we nu nog spreken van het Aduard elftal als we het hebben over de jongens die dit bekeravontuur tot een hoogtepunt van de jaren zeventig maakten. Nadat de wedstrijd de eerste keer werd afgelast is het op 4 maart 1978 dan eindelijk zover. Op vrijdag 3 maart vertrekt de spelersbus richting Groningen en zaterdags volgen nog eens twee bussen supporters. En ze gaan niet voor niks naar het hoge noorden. En al ‘gaat er niks boven Groningen’ Serooskerke verplettert Aduard met 1 – 5.

In de voorbeschouwing op de volgende wedstrijd voorspel ik in de PZC: ‘Het is niet gemakkelijk om van thuisspelend Serooskerke te winnen’. Eersteklasser Vitesse Delft maakt op 27 maart 1978 zijn opwachting in een druilerig Serooskerke. Bijna 2000 bezoekers omzomen het veld in de Zandput. Weet Seroos wederom voor een verrassing te zorgen? In een landelijke krant lezen we na de wedstijd: ‘Serooskerke stal de show. Bij de zaterdagamateurs KNVB in de zesde ronden om de KNVB-beker zorgde derdeklasser Serooskerke voor een enorme sensatie door eersteklasser Vitesse Delft uit te schakelen, 2 – 1’.

Op 4 mei 1978 is de bekerdroom in Gouda uit. Jodan Boys is na een 0 – 0 eindstand na verlenging met 3 – 0 de baas in de kwartfinale.  Het sprookje is voorbij. Wat rest zijn de herinneringen.

En die worden gekoesterd. Als Seroos tijdens zijn 55-jarig jubileum Aduard uitnodigt voor een revanchewedstrijd gaan de Groningers daar graag op in. En we kunnen het nog, ook deze keer wordt Aduard verslagen, zij het met de bescheiden cijfers van 3 – 2. Na 25 jaar is het zgn. Aduard-elftal nog steeds een legendarisch elftal.

Han Lobbezoo

(Mocht een artikel niet goed te lezen zijn, sla deze dan even op zodat je kunt inzoomen of vraag deze op bij de webcomissie via nieuws@vvserooskerke.nl).